Isu beg sekolah anak yang berat dan membebankan anak kita sememangnya menjadi isu hangat yang dibincangkan oleh semua ibu bapa. Masing-masing tidak tahan melihat kepayahan anak membawa beg yang berat setiap hari.

Cikgu Mohd Fadli Salleh, guru yang begitu dikenali di media sosial berkongsi cadangan bernas agar dapat membantu anak-anak kecil kita ke sekolah dengan lebih baik.


Seorang ibu hantarkan aku video ni. Video anak dia sendiri ni, bukan main cedok ikut suka. Ibu dia cakap,

“Cikgu tolong share dengan orang atasan hal ni. Share sampai kat Yang Dipertuan Agong pun tak apa. Biar ada tindakan. Kesian anak saya, dah la perempuan, badan kecik lagi”.

Okey kawan-kawan. Jom share biar sampai Agong pun tahu hal ni. Biar ada tindakan segera.

Ni bukan isu kecil. Ini melibatkan kesihatan anak-anak kita. Ada kajian sains mengatakan ia boleh menyebabkan kerosakan kekal tulang belakang akibat pikul bebanan berterusan setiap hari. Bahkan dah ada beberapa bukti dari kawan-kawan tentang masalah anak belakang mereka dipercayai pikul beg berat.

Sebenarnya senang je nak settlekan masalah beg berat ni.

1. BUKU TEKS TINGGALKAN DI SEKOLAH
Tu ja cara paling cepat, paling pantas, paling berkesan. Banyak sekolah wujudkan locker dan almari di kelas untuk murid tinggalkan buku teks. Awal-awal ja berkesan cara tu, kemudian semua tak nak letak sebab buku anak mereka hilang, rosak koyak, dan seumpamanya. Itu punca locker atau almari kat sekolah tak berjaya.

IKLAN

Kerana setiap buku ada pemilik berdaftar dan perlu pulangkan setiap tahun. Bila rosak, mereka yang kena ganti.

Pemilikan buku ini punca orang tak nak tinggalkan buku di sekolah. Mereka tak nak buku anak mereka hilang dan rosak, seterusnya mereka pula kena beli lain dan ganti. Dah beli lain dan ganti, hilang lagi dan lagi. Penat weh main gini. Sebab tu tak berjaya sebelum ni.

Apa kata lepas ni semua sekolah di Malaysia BUANG HAK PEMILIKAN itu. Makna kata, semua buku teks adalah milik sekolah, bukan milik mana-mana murid/pelajar.

Jadi tak ada isu buku hilang, rosak dan sebagainya. Sebab tiada hak pemilikan. Jika rosak, hilang itu hak sekolah dan sekolah je yang ganti lain.

Macam program tasmik, Al Quran elok je tinggal dalam kelas. Tak ada hilang, tak jadi isu murid kena pikul ke sekolah.

IKLAN

Bahkan banyak sekolah swasta buat hal serupa. Buku teks milik sekolah dan ditinggalkan dalam kelas. So murid bawa buku latihan sahaja setiap hari. Ringan lebih dari 60% tau. Settle masalah.

Simple sangat penyelesaiannya jika mereka serius nak atasi masalah ni. Cuma mungkin anak-anak orang kayangan semua sekolah swasta, so mereka tak nampak isu ni melanda anak mereka. Sebab tu mereka biarkan isu beg berat tanpa solusi tuntas. Mungkin je lah. Bukan tuduhan okeh.

Dan tolong la letak kelas murid tahun 1 dan tahun 2 di aras bawah. Kenapa kelas murid tahun satu pun ada yang ditingkat 3? Common sense kot. Budak tu kecik, beg berat. Macamana mereka nak pikul naik atas?

Isu silibus berat, subjek banyak pun satu hal juga. Takkan nak suruh kami netizen fikirkan cara penyelesaian juga? Haishhh.

IKLAN

Okey, jom share sampai ke istana hal ini. Rakyat jelata dah perlu campur tangan istana nampak gaya kalau orang politik dan mereka yang berkuasa kat atas sana terus menerus memandang sepi isu beg ini.

Ini isu kesihatan anak-anak kami! Bukan isu picisan. Tolong sesiapa yang ada kuasa perjuangkan.

Menarik: Beg Sekolah Berat Tak Bagus Untuk Kesihatan Anak, Beli Beg Jenis Paling Ringan/

Tak sabar tunggu baby lahir, nak persiapkan mental dan fizikal sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang ilmu persediaan urus bayi selepas lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma: Misi Mama Sambut Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-e-workshop-misi-mama-cantik-sihat/

Kalau musim buah-buahan, ramai yang tahu makan je tapi nama buah apa pun tak tahu. Kali ini kita cabar adik-adik BK, agaknya diorang tahu tak nama-nama buah yang ada dalam dunia.

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!