Betul! Masa untuk menguruskan rumah sahaja sudah ambil masa berejam lamanya. Makin letih bila mana sudah kemas rumah, anak sepahkan pula. Semua ini buat mak-mak mula rasa stress dan istilah bertukar jadi ‘singa’ seakan sudah sebati.

Perkongsian seorang pengguna Facebook, Normaliza Mahadi yang berkongsi kehidupan masyarakat kaum ibu di Jepun terlalu banyak bezanya dengan masyarakat kita.

Tidak banyak barang yang hendak dikemas dan memudahkan menjadikan mak-mak di sana punya lebih masa untuk anak. Sesekali perkara yang positif boleh kita jadikan panduan.


Rumah orang Jepun lapang. Barangan yang ada minimum aje. Sepanjang saya di Jepun, saya tak pernah nampak kedai perabot yang berderet-deret macam kat Malaysia. Malah saya tak nampak langsung kedai perabot!

Rumah orang Jepun kecik-kecik aje. Walaupun kecik, rumahnya jadi luas dan lapang sebab tak banyak barang.

IKLAN

Sebab tulah mak kat Jepun ni jarang-jarang bertukar jadi dragon. Dia orang ada banyak masa main ngan anak, cakap baik-baik ngan anak dan melayan kerenah anak. Mak ni lebih stabil mental dan fizikalnya.

Mak kat sana, tak payah habiskan masa berjam-jam kemas rumah. Lipat kain baju yang berlori-lori. Sebabnya semua yang ada diminimumkan.

IKLAN

So, kepada mak yang kat rumah tu, cuba tengok sekeliling rumah. Sebenarnya sebahagian stress yang kita ada kat rumah adalah sebab rumah kita terlalu banyak barang.

Nak kemas aje dah amik masa berejam. Masa banyak buang untuk kemas dan tak masuk lipat kain baju. – Ochiai,tama-Shi.

Menarik: Nasi Penuh Tak Cukup Minta Lagi, Anak Berselera Makan, Ayda Jebat Risau Anak Overload!

IKLAN

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil.

Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Kredit: Normaliza Mahadi