Tak makan nasi baru boleh turun berat. Ini yang selalu kita cakap semata-mata nak pastikan berat turun cepat dan dapat semula saiz baju idaman seperti zaman sebelum kahwin.

Apabila sentuh bab berat badan ni, ramai yang seakan fobia. Kebanyakan berlaku pada golongan wanita yang dah berkahwin dan sudah mempunyai anak. Ini kerana apabila mengandung dan melahirkan anak, lemak-lemak seakan dah sebati. Payah pula nak buangnya.

Hingga sampai satu masa, golongan ibu mulalah nak berdiet dengan tak mahu nasi demi untuk dapat berat ideal. Persoalannya adakah nasi bersalah dalam pemakanan?

Seperti apa yang dikongsikan oleh Dietitian Fizah Sobri, pengambilan nasi perlu walaupun nak berdiet tapi perlu ikut portion yang betul. Diet tak salah tapi jangan sampai ‘menyeksa’ diri sendir.

TAK MAKAN NASI BARU BOLEH TURUN BERAT

Alamak penat nak jawab semula ni. Ingat yang menggemukkan adalah kalori berlebihan tak kisah ia datang dari mana sama ada lemak, protein atau pun karbohidrat.

Sebelum itu saya nak tanya

1. Berapa lama nak elak nasi?

IKLAN

Kita orang Malaysia makanan ruji adalah nasi. Ikut diet orang barat di mana nasi tu sangat jarang. Orang sana senang nak elak nasi, tapi ni pagi petang siang malam, dekat rumah, dekat tempat kerja, balik kampung, dekat kedai..merata toleh nampak nasi. Berapa lama nak elak nasi?

2. Enjoy kah diet begitu?

Bila elak makanan yang disukai diet jadi tak best. Tak seronok, sebab makan ni kan seronok.

Bila tahan-tahan akan ada masa bila rebound balik..makan balik semula nasi tapi bukan pada kuantiti terkawal dah jadi lebih-lebih sebab dah kempunan. Macam kita bila balik kampung kempunana masakan mak…hehehe

3. Rebound effect

Diet terlalu extreme bila dah stop berat yang hilang boleh datang balik bawak kawan-kawan lagi. Sebab kita elak 1 jenis makanan, bukan kawal kalori.

Pokoknya kita perlu kawal kalori secara keseluruhan…bukan elak 1 jenis atau 1 kelas makanan. Kalau elak tapi tak kawal kalori masih takkan capai target berat. Sebab bila elak nasi tapi ganti dengan sumber karbohidrat lain sama saja kalori.

1 senduk nasi yang rata (macam dalam gambar) kandungan kalori sama dengan (75kcal sesenduk)
– 1 keping roti (putih/wholemeal)
– 1 senduk meehoon/kuehteow/mee
– 1 biji kentang/ubi saiz penumbuk
– 3 sudu oat/tepung

Maka kalau anda elak nasi tapi tak kawal sumber kalori lain sama juga ceritanya.

Ikut saja suku suku separuh. Kenyang sambil kawal kalori dan boleh pastikan cukup zat serta puas makan. Kita mesti enjoy life. Janganlah strict sangat ye.

Nah rupa nasi atas pinggan
Biasa ambil berapa senduk tu?
Ikut tak suku suku separuh

Sumber: Dietitian Fizah

**Gambar hasil kerja bersama dietitian PKD Petaling, Maizatul Naqiah Zulkifli dan Anuar Awang