Anak-anak kecil kita memang susah sangat nak bangun pagi. Selalu bila kena kejut awal pagi kalau tak nangis, tantrum, muka muncung itu perkara biasa. Ada je yang senang bangun tapi semuanya bersebab. Mungkin mereka ada aktiviti yang ditunggu-tunggu kat tadika pada pagi tu atau ada sukan atau majlis tertentu. Yang tu memang mereka tak sabar nak bangun. Kalau hari sekolah biasa, memang berperanglah dulu mama papa nak uruskan anak-anak di rumah.

Dalam satu perkongsian yang dibuat oleh Taufiq Razif tentang rahsia nak berikan senyuman buat si kecil tersayang setiap kali bangun pagi boleh mama papa praktikkan.

3 rahsia nak buat anak tersenyum ceria bila bangun pagi

Geram betul saya tengok mimik muka bangun pagi anak bongsu saya, Aesya Soolihah ni.

Ceria semacam!

Padahal mandi tak lagi tu dan tengah mamai lagi tu tapi dia punya vibe positif tu sampai pada saya!

Rupanya ada rahsia kenapa Aesya Soolihah ni jadi ceria macam ni. Ni saya kongsi 3 rahsia macam mana nak jadikan anak kita bangun pagi dengan wajah tersenyum senyum ceria.

PERTAMA, semalam isteri saya tidurkan anak saya awal daripada kebiasaan. Sebelum tidur dia akan pastikan dulu anak mandi dalam keadaan selesa. Rupanya bukan kuantiti jam tidur je kena jaga, kualiti tidur pun sama.

Barulah anak boleh masuk ke fasa ‘deep sleep’ dengan lebih cepat dan lama.

KEDUA, saya spend banyak masa dengan anak anak semalam. Seharian duk gomol mereka sampai mereka puas. Rupanya sebelum tidur ni kita kena isi dulu tangki emosi mereka.

Kena bagi mereka rasa puas dulu. Kena peluk cium, bagi kata kata sayang dan buat aktiviti bersama mereka dulu rupanya. Pastu bila bermain dengan anak kena tinggalkan henfon tu jauh jauh. Kalau boleh campak henfon tu, campaklah pun takpe asalkan anak kita boleh rasa masa bersama kita 100% milik dia!

KETIGA, masa nampak je anak macam nak bangun tidur tu cepat cepat cium mereka. Kalau geram sangat, gomol je pipi comel mereka tu. Masam pun masamlah asal mereka rasa kita bagi 100% perhatian kita pada mereka.

Bila buat macam tu hormon bahagia Oxytocin tu akan meningkat dalam diri kita dan juga anak anak kita. Pagi pagi lagi dah dapat hormon bonding dan bahagia macam tu, anak dan ibu mana yang takkan bahagia kan?

Dah tahu ilmu ni tolong la ajar pada pasangan yang lain pula, mereka di luar sana juga berhak dapat anak anak yang bangun pagi pagi je dah jadi ceria, bahagia dan tersenyum gembira!

Taufiq Razif
Tak mampu jadi Singa bila anak pagi pagi lagi dah tersenyum ceria bak Cinderella. Cewah!

Sumber: Taufiq Razif

Jom menyertai komuniti ibu Pa&Ma Moms To Be. Anda boleh ikuti forum, ajukan soalan-soalan kepada doktor dan menggunakan pelbagai tools di sini. Sign up di https://momstobe.majalahpama.my