Kebolehan membaca bermula dari minat anak pada buku, dan sifat ingin tahu tentang makna teks. Kecenderungan ini tidak bermula di tadika atau sekolah, sebaliknya ia bermula dari rumah.
Oleh itu ibu bapa yang panik dan beria-ia bertanya bolehkah Tadika ABCD menjamin yang anaknya boleh membaca pada usia 5 tahun harus menilai budaya cintakan buku dalam rumah terlebih dahulu. Sekiranya budaya itu tidak ada, amalan dalam keluarga harus diubah.
Ramai kanak-kanak boleh membaca pada usia awal bukan kerana mereka di’dril’ dengan latihan membaca, sebaliknya membaca menjadi amalan dalam keluarga yang ditiru. Anak-anak ini didedahkan dengan pengalaman membaca yang ‘rich’ dan ‘interactive’ dari usia awal tanpa paksaan untuk belajar membaca.
Syabas diucapkan kiranya anak kecil anda mempunyai 5 tanda-tanda yang disebutkan ini. Teruskanlah memupuk minat anak pada buku dan amalan membaca. Layanlah.
Noor Afidah Abu Bakar
Parent Connect Consultancy
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Adakah Tadika Mahal Menjamin Anak Boleh Membaca Cepat?? Ini Jawapan Oleh Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Jangan terkejut!!!
Ramai ibu bapa inginkan anak boleh membaca dengan cepat. Bimbang jika anak ketinggalan akan menjejaskan pembelajaran semasa darjah satu nanti. Oleh itu, pemilihan tadika perlu betul supaya tenaga pengajarnya berkualiti supaya dapat mendidik anak membaca dengan cepat.
Ini soalan seorang ibu yang risau mengenai perkembangan anaknya iaitu, “Saya agak keliru sama ada ingin menempatkan anak saya ke tadika dengan yuran yang mahal atau sebaliknya. Adakah tadika mahal menjamin anak saya boleh membaca dengan cepat.
Menurut Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr Bustam Kamri yang merangkap Dekan Sekolah Sains Sosial,Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM), tadika yang bagus dan berkualiti mendidik kanak-kanak membaca terletak kepada kemahiran guru yang mengajar.
Tadika yang mahal belum tentu dapat menjamin hasil yang dikehendaki oleh ibu bapa yang mengharapkan anaknya boleh membaca! Kualiti guru terletak kepada kelayakan keilmuan dan pengalaman mengajar kanak-kanak. Guru perlu mendapat pengetahuan pendekatan dan teknik mengajar membaca kepada kanak-kanak.
Guru perlu peka dengan kebolehan dan keupayaan setiap kanak-kanak di tadika. Tumpuan perlu diberikan kepada kanak-kanak yang tidak mempunyai kebolehan membaca mengikut PERKEMBANGANNYA.
Berikut lapan panduan seharusnya pihak tadika lakukan. Apabila sudah tahu mengenai lapan panduan ini, ibu ayah, boleh tanya kepada pihak tadika, bagaimana corak pembacaan di tadika.
- Aktiviti membaca di tadika hendaklah dipelbagaikan supaya dapat merangsang kanak-kanak untuk belajar membaca.
- Cara pendekatan mengajar membaca juga penting untuk menghasilkan kanak-kanak yang boleh membaca dan memahami apa yang dibaca.
- Kaedah membaca secara menyeluruh, fonetik atau membaca terus hendaklah disesuaikan dengan latar belakang kanak-kanak yang berbeza.
- Masalahnya kadangkala pihak guru yang mengajar tidak sedar dan menganggap semua kanak-kanak adalah sama minat, kebolehan, keupayaan dan pencapaiannya.
- Bahan bacaan yang disediakan oleh tadika hendaklah dapat menarik perhatian kanak-kanak. Pemilihan bahan bacaan hendaklah disesuaikan dengan peringkat umur, minat dan kebolehan kanak-kanak yang pelbagai latar belakang.
- Membaca hendaklah disusuli dengan aktiviti yang mempunyai perkaitan dengan bahan yang dibaca dan memberi pengalaman bermakna kepada kanak-kanak.
- Persekitaran membaca di rumah adalah penting sebagai lanjutan aktiviti belajar membaca di tadika. Ibu bapa dinasihatkan mengambil tahu dengan bertanya pengalaman kanak-kanak kegiatannya semasa di tadika.
- Berikan galakkan kepada anak untuk terus membaca. Ibu bapa jangan merasa kecewa apabila anaknya belum boleh membaca. Dijangka semua kanak-kanak apabila telah mencapai kematangan dalam lingkungan usia sembilan tahun boleh membaca dengan lancar sekiranya diberi bimbingan yang sesuai mengikut keperluan kanak-kanak.
Kesimpulannya, tadika mahal atau tidak bergantung kepada sistem pembelanjaran di tadika itu. Misalnya, jika tadika itu murah yurannya, tetapi guru-gurunya berpengalaman sudah tentu banyak ilmu pendidikan yang boleh digunapakai untuk mendidik kanak-kanak. Yang penting, pastikan tenaga pengajarnya berkualiti dan mempunyai sijil dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Nak Anak Cerdik, Jangan Terlalu Memaksa Tapi Mula Kembangkan Kecerdasan Anak Seawal Dua Tahun
Mengembangkan kecerdasan anak bukan bermaksud kita hanya memberi peluang kepada anak mengikut minatnya semata-mata tetapi dengan interaksi sehari-hari ibu juga boleh merangsang anak agar mereka lebih bijak.
Seawal usia dua tahun kita sebagai ibu bapa sudah boleh mengembangkan kecerdasan anak. Namun ia tidak boleh dipaksa. Buat berdasarkan kemampuan anak kerana kita mahu anak rasa tidak seronok dan tertekan.
Berikut adalah beberapa cara mengembangkan kecerdasan anak iaitu:
Mengetahui minat kanak-kanak
Mengenali minat kanak-kanak yang semakin membesar pada satu-satu bidang sangat membantu untuk mengenali potensinya. Misalnya kanak-kanak suka membaca buku, bersenam, bermain muzik atau memasak. Dengan mengetahui minat anak akan lebih mudah untuk mengajar mereka melalui perkara yang menjadi minat atau kesukaannya itu, sehingga proses belajar menjadi lebih menyenangkan.
Mendorong anak agar bertanya
Dalam setiap kesempatan, dorong anak untuk bertanya. Rasa ingin tahunya merupakan modal untuk mengajar pelbagai pengetahuan baru.
Mengajar anak mencari jawapan
Setelah anak bertanya, secara automatik akan lahir rasa ingin tahu pada anak. Sebaiknya jangan terus memberikan jawapan, tetapi ajaklah anak untuk mencari jawapannya bersama-sama, misalnya dengan membuka buku atau cara lain sehingga imaginasi kanak-kanak menjadi lebih terbuka.
Membina rasa ingin tahu atas jawapan yang diberikan
Jangan bosan menjawab soalan dari anak ketika anak bertanya terus-menerus. Satu maklumat baru yang diterimanya saling berkaitan antara satu sama lain sehingga anak akan membina kesimpulan sendiri.
Melakukan permainan yang menyelesaikan masalah
Banyak permainan yang boleh membantu kanak-kanak mengembangkan kemampuannya untuk menyelesaikan masalah, contohnya bermain membuat bentuk daripada lego, membina ayat, dan sebagainya.
Mendorong anak untuk meminati perkara yang lain
Walaupun kanak-kanak mempunyai minat pada bidang muzik, namun ibu bapa juga perlu memperkenalkan kepada aktiviti sukan supaya anak tahu. Sekurang-kurangnya dia tidak fokus pada satu perkara sahaja dan serba boleh.
Oleh itu, ibu bapa kena pastikan apa yang dilakukan untuk anak bukan semata-mata paksaan tapi biar anak itu sendiri rasa seronok.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Awas Ibu Ayah Bila Anak Kata Bosan Ke Tadika. Perkongsian Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Mengejutkan!
Tahun lepas, admin mendapat email daripada salah seorang ibu yang mengadu anaknya bosan ke tadika. Ibu bapa mana yang tidak risau apabila anak yang masih kecil tiba-tiba kata perkataan ‘bosan’ memang risau kan.
Mengikut Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr Bustam Kamri, luahan isi hati kanak-kanak itu pasti ada sebabnyaa. Jadi ibu bapa perlu ambil peduli apabila anak mengadu masalahnya.
Ibu ayah jangan terkejut bahawa anak-anak yang masih kecil juga mengalami stress seperti orang dewasa sehingga mengadu tidak mahu ke tadika.
Sekiranya sikap tidak mahu ke tadika bermula dari awal lagi, ia tidak begitu menimbulkan tanda tanya. Hal ini sering berlaku kepada kanak-kanak dan orang dewasa hendaklah melihat permasalahan ini dari pelbagai sudut. Setiap peristiwa yang berlaku di tadika adayang membawa kesan positif dan negatif kepada sikapkanak-kanak. Ada beberapa faktor yang menyebabkan situasi ini berlaku.
1.KESEDIAAN BELAJAR
Faktor kesediaan belajar hendaklah dilihat dari segi umur dan individu. Kanak-kanak yang masih belum mencapai usia enam tahun pada tarikh pendaftaran mungkin terdapat perbezaan sikap dan tingkah lakunya berbanding dengan kanak-kanak yang telah mencapai usia enam tahun. Kesediaan belajar ini boleh ditangani menerusi pemupukan keyakinan diri oleh guru semasa di tadika. Kata-kata perangsang dan galakkan melakukan aktiviti bersama kanak-kanak lain membuatkan mereka merasa bangga dan lebih berkeyakinan.
2.JUMLAH MURID TERLALU RAMAI
Keprihatinan guru semasa kanak-kanak berada di tadika perlu diberi perhatian. Kepelbagaian minat dan latar belakang ini menyebabkan sukar bagi guru yang mempunyai bilangan kanak-kanak yang ramai di dalam satu kelas tadika. Kanak-kanak yang terlepas pandang dan tidak mendapat perhatian akan merasakan dirinya tersisih dan seterusnya memberi kesan negatif terhadap keyakinan diri. Apabila anak-kanak mula menyisihkan diri daripada rakan sebaya minat untuk berada di tadika semakin luntur. Guru pula tidak menyapa namanya biarpun sekali dalam sehari akan menyebabkan perasaan semakin rasa terpinggir kepada diri kanak-kanak.
3.PERATURAN TADIKA
Kadangkala kanak-kanak tidak dapat membuat penyesuaian diri dengan terhadap persekitaran di tadika. Kanak-kanak tidak dapat membezakan antara suasana di rumah dan di tadika. Di rumah tidak ditetapkan dengan peraturan yang perlu dipatuhi berbanding dengan keadaan di tadika. Kanak-kanak belajar mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh guru. Tujuan yang murni ini kadangkala tidak dapat difahami oleh kanak-kanak. Oleh itu, guru tadika harus memastikan peraturan dan arahan tidak terlalu banyak kerana akan membebankan kanak-kanak untuk memahami.
4.KELETIHAN
Mungkin keletihan menjadi punca kanak-kanak merasa penat dan tidak mahu ke tadika. Kanak-kanak yang aktif bermain selepas balik dari tadika pada sebelah petang dan tidur lewat menyebabkan mereka memberi alasan tidak mahu ke tadika.
Kanak-kanak perlu mendapat tidur yang secukupnya supaya mereka segar apabila bangun tidur dan bersedia untuk ke tadika.
Terdapat kanak-kanak yang tertidur semasa di tadika dan mereka tidak dapat menjalankan aktiviti dengan berkesan. Akibatnya mereka merasa kecewa dengan hasil kerja yang dilakukan dan mula menyisihkan diri daripada rakan sebaya. Gangguan seperti kurang tidur dan rehat perlu diambil perhatian oleh ibu bapa semasa di rumah. Kerap memberi ingatan kepada kanak-kanak supaya tidur awal dan tidak perlu bersama menonton televisyen sehingga lewat malam.
5.PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN
anak di tadika Pernahkah ibu bapa bertanya setiap hari tentang perkembangan anaknya di tadika? Bertanya kepada kanak-kanak dianggap mengambil perhatian terhadap diri kanak-kanak itu sendiri. Sentiasa memberi rangsangan dan galakkan kepada kanak-kanak setiap kali pulang dari tadika atau mengambil peluang berbincang semasa makan.Sekiranya jawapan atau perkara yang diceritakan berunsur negatif, ibu bapa hendaklah memberi rangsangan positif. Berbincang dengan kata-kata yang memberi semangat. Sentiasa memberi pujian tingkah laku yang positif. Ibu bapa hendaklah kerap berbincang dengan guru tadika secara terbuka untuk mengetahui perkembangan anaknya.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI