Makanan seperti Pizza memang menjadi kegemaran anak-anak di rumah. Tapi kalau nak beli boleh tahan juga harganya. Tambah pula kalau ada ahli keluarga yang ramai. Lebih baik buat sendiri kat rumah gunakan bahan-bahan yang mudah.

Kalau mama nak buat cara mudah dan sedap pizza sendiri di rumah boleh ikut resepi yang dikongsi oleh Puan Murni Rahmat dari laman Facebook Masak Apa Hari Ni. Mudah dan cepat paling penting bakar guna kuali sahaja. Mesti anak-anak suka!

Selamat mencuba!

Pizza kuali lagi,kali ni utk bekal anak gi sekolah..
100% masak atas api,tak perlu oven..

Bahan-bahan untuk resepi 5x pizza
Tepung gandum 1kg
Air suam 2 cawan
Mauripan 1 peket
Minyak masak 2 sudu
Gula 1 sudu
Secubit garam
uli bahan di atas sekurang2nya 5 minit ye
Berpeluh2 la jgk

 

IKLAN

Bahan topping
Sos pasta tradisional-jenama bebas.
Boleh letak macam2 topping,
Hot dog/ayam/cendawan butang/nanas/tomato/cheese/seafood
Tumis bawang holland n bawang putih..bila dah wangi..masuk bahan basah yg lain.contoh..ayam,hotdog n cendawan.. tumis sampai masak ye..perasakan dgn garam dan lada hitam..ketepikan.

 

Cara-cara:
1.gaul tepung dgn minyak..
2.tambah air. uli tepung sekurang2nya 5 minit, bila dah x melekat kat tangan,tutup dgn tuala,rehatkan 1 jam.
*sukatan air perlukan 2 cawan, tp 1cawan air tu,tuang mauripan dlm tu,masuk secubit gula..lps 2-3 minit,dah muncul buih2,baru campur dan uli tepung jadi doh.
2.slpas 1jam,doh tadi dah naik 2x ganda. Tumbuk2 doh tu biar angin dia keluar.
3.bahagi doh pd 5 bahagian atau lebih.
4.bentukkan doh,bila dah elok bulat dan leper,letak atas kuali.

5.Masak api kecik je. 10-15 minit ikut ketebalan pizza yg anda buat. Tutup dgn tudung periuk. Tak perlu letak minyak or letak lapik..masak je doh tu atas kuali
6.klu suka kerak pizza tu rangup,kena masak doh tu dulu sblm isi topping..
7.klu suka lembut gebu mcm roti,letak topping atas doh mentah,baru masak.. susun siap2 atas kuali ye..baru senang sbb x perlu nak angkat2 doh tu..sbb topping tu berat..nanti berat n susah nak letak atas kuali/pan pulak..
8.cheese tu ambil masa 3-4mnit utk cair ye..

*nak cpt..buat pkai roti nan/arab..
*resepi doh ni blh buat donut,roti dan pau..
Kredit Resepi : murni rahmat via mahn

Kredit: Murni Rahmat

Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama SchAwaLara, setiap Rabu Jam 9 Malam di Astro Ria Saluran 104/124 dan ulangannya setiap Ahad jam 9.30 pagi.