Sudahlah dibedah ketika melahirkan anak, kini ibu yang berstatus PUI ini terpaksa di bawa ke bilik isolasi seorang diri dan berpantang sendirian tanpa suami. Situasi yang tidak mampu dibayangkan oleh kita sebagai wanita yang pernah melahirkan anak. Terasa sukar tanpa bantuan suami di sini.

Lebih sayu lagi bila mana bayi yang baru dilahirkan terpaksa dipisahkan pula daripada ibunya demi mengelakkan sebarang risiko jangkitan Covid 19. Melalui perkongsian Dr Redza Zainol di facebooknya mengenai perjalanan pembedahan tersebut benar-benar meruntun jiwa.

Sedih dan sayu mendengar rayuan si ibu yang mahu melihat anaknya sebelum di bawa pergi. Sebuah kekuatan yang amat diperlukan ketika berdepan dengan situasi sebegini. Malah semua warganet mendoakan agar ibu dan bayi diberikan kesihatan yang baik serta dipermudahkan semua urusan mereka.

 

“Anak saya macam mana doktor?”

”Saya nak tengok anak saya,” rayu ibu tu.

Kami tunjukkan bayi tu sekejap sebelum terus dimasukkan dalam inkubator dan ditolak pantas keluar dari bilik pembedahan.

20 orang staf terajui pembedahan

IKLAN

Petang tu saya dihubungi oleh doktor pakar saya.

“Redza, kita ada seorang ibu 29 tahun mengandung bayi 40 minggu.

Pasukan O&G nak caesar petang ni juga sebab ibu ni ialah PUI (Person Under Investigation) untuk Covid-19. Kes ni kes besar. Saya nak you standby dalam bilik pembedahan.”

Ibu muda ni dah 5 hari demam dan batuk. Jiran sebelah rumah dia pula positif Covid-19. Jujurnya, saya tak rasa risau. Doktor pakar saya hari tu pun tenang saja.

Pusat saringan Covid-19 dan tempat pembedahan untuk ibu bersalin sengaja diletak jauh dari blok utama hospital. Biar jauh dari orang ramai dan staf kesihatan yang tak berkaitan.

Sambil saya berjalan kaki ke sana, saya ingat semula setiap langkah yang perlu dibuat. Dah berhari-hari kami berlatih untuk terima kes yang serius begini. Dan sebenarnya, ini kali pertama pasukan doktor O&G akan buat pembedahan pada ibu yang berstatus PUI. Saya sebagai doktor kanak-kanak pula bersedia untuk sebarang kemungkinan bila bayi tu keluar nanti. Dah rezeki saya.

Di bilik pembedahan, pasukan pakar bedah O&G, pasukan pakar bius dan pasukan pakar kanak-kanak sampai serentak. Sampaikan ketua jabatan pun sama turun padang. Saya saksikan sendiri hampir 20 orang staf masuk ke ruang pembedahan. Betapa teraturnya keadaan tu.

Masing-masing sibuk memakai pakaian penuh PPE. Staf semua saling membantu supaya proses berjalan pantas. Bilik bedah tu sebenarnya bilik bedah untuk kes-kes kecil tapi dinaiktaraf supaya pembedahan untuk ibu PUI atau positif Covid-19 boleh dibuat.

Bila ibu tu sampai, sayu hati saya. Sudahlah tengah sakit, kena pakai mask N95 pula. Dalam diam saya doakan moga ibu ni terus kuat.
Syukur Alhamdulillah, pembedahan berjalan lancar dan bayi yang keluar tu terus menangis elok.

Dua ambulance sudah sedia menanti

“Puan, kami bawa anak ke wad bayi dulu.”

2 ambulans di luar dah bersedia. Satu untuk bayi. Satu lagi untuk ibu. Transmisi jangkitan Covid-19 dari ibu yang mengandung pada bayi sangat rendah, tapi kami tak nak ambil risiko tu. Berat juga hati nak pisahkan ibu dan anak tapi itulah yang terbaik buat masa tu.

Biarlah kami yang jaga bayi tu sementara ibunya dihantar semula ke bilik isolasi.

Deritanya menjadi ibu berstatus PUI ni, hanya Allah yang tahu. Sudah lah dibedah, kemudian masuk pula ke bilik isolasi seorang diri.
Tak ada tangan suami yang mengenggam tangan isteri. Yang ada hanyalah sebuah kesunyian.

Saya dan staf kesihatan lain hanya buat apa yang kami mampu. Yang lain, saya serahkan pada Allah. Moga kalian sama-sama doakan kesihatan ibu dan anak ni.

Kredit: Redza Zainol