Walau berapa pun nilainya, suami WAJIB beri nafkah untuk isteri. Nafkah tidaklah bersifat mutlak kerana setiap orang tidak sama kemampuannya. Ada yang kaya dan berkemampuan menyediakan semua keperluan dan ada pula sebaliknya.

Apa yang penting, suami memberikan komitmen dan melaksanakan tanggungjawab itu sebaik mungkin dengan memberi keselesaan kepada isteri, bukan kemewahan atau pembaziran yang melampau.

Seperti perkongsian Puan Maryam Elyas melalui pengalamannya sendiri, biarpun suami hanya kerja sendiri, kewangan tak tentu, namun suami sesekali tak pernah culas menjalankan tanggungjawabnya.

Nafkah bulan ni. Syukur Ya Allah, Kau masih anugerahkan kudrat bagi suamiku menggunakan tulang empat keratnya cari rezeki untuk tunai tanggungjawab sebagai seorang suami.

Sejak dulu, sejak memula kahwin, CikYam tak pernah mintak pun nafkah. Sebab CikYam tahu pendapatan dia jual burger dan buat servis angkut sampah tu tak sebanyak gaji CikYam makan gaji.

Tapi dia tetap hulur. Awal kahwin dulu, dia hulur RM5 tiap kali CikYam nak keluar pergi kerja. Kadang dia tak hulur duit tapi dia hulur bekal nasi atau mi yang dia masak.

IKLAN

Lepas tu, dia tukar style. Tak hulur kat tangan. Dia guna poket duit selit yang pernah viral tu.

Nak cuci mata keperluan dapur pada harga berpatutan, mama boleh klik sini

Sekarang ni, dia tukar style lagi guna duit ikat macam peraih getah. Haha. Amaun tu kadang sikit, kadang banyak. Ikutlah berapa dia dapat kumpul duit upah angkut sampah tu.

Bila CikYam dah hilang pekerjaan sebab Covid, dapat pulak duit macam ni, CikYam bersyukur sesangat. Sekurang-kurangnya rasa la macam masih ada gaji.

IKLAN

Bab nafkah ni jangan diambil remeh tau. Walau isteri lebih mampu, suami tetap wajib bagi nafkah. Sikit atau banyak, ikutlah kemampuan. Tapi kena bagi. Wajib bagi selagi kau ada daya nak cari duit.

Suami CikYam seorang OKU tapi syukur dia tetap rajin buat kerja walau bergelumang dengan sampah penduduk apartment ni. Dia ambik upah angkut sampah penduduk.

Percayalah, kalau suami ambil berat soal nafkah, Allah akan permudahkan urusan korang cari rezeki. Percayalah.

Banyak atau sikit nilai tu, itu bukan persoalan. CikYam tak kisah pun. Kalau sikit, CikYam terima. Kalau banyak, CikYam kegirangan. Biasalah orang perempuan, memang mata duitan, kan?

Tak semua orang ada gaji, tapi semua orang ada rezeki. Alhamdulillah

IKLAN

Kredit: Maryam Elyas @ CikYam

Mama jom rileks jap, klik link ni!

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)