Tertelan ubat gigi secara tidak sengaja itu mungkin perkara biasa. Tapi ada ibu yang sengaja makan ubat gigi semasa hamil kerana suka ubat gigi. Tabiat pelik itu harus dielakkan kerana ubat gigi yang berlebihan boleh menjadi racun kepada ibu dan kandungan.

“Doktor, saya suka makan ubat gigi masa pregnant, ada kesan apa-apa tak kat baby?”

Ada kesan pada gigi ibu dan baby jika terlebih flouride dalam badan. Walaupun FLOURIDE tu memang elok untuk gigi, tapi kalau dah sampai makan ubat gigi atau telan ubat gigi memang cari nahas

Fluoride yang dalam ubat gigi memang sangat bagus untuk elak gigi berlubang dan untuk kuatkan gigi, sama ada untuk ibu atau baby

Tapi, kalau sampai makan ubat gigi dan telan tiap hari memang tak boleh. Fluoride boleh jadi ‘racun’ untuk ibu dan baby kalau terlebih dalam badan

Sebab tu la, kalau ibu mengandung pakai la ubat gigi yang khas untuk ibu mengandung, ada fluoride tapi jumlah fluoride agak kurang dari ubat gigi biasa

Kadang-kadang ibu yang pandai meludah ni pun boleh tertelan ubat gigi, ni kan budak yang umur 4 tahun ke bawah. Jadi tak salah pun kalau guna ubat gigi tanpa fluoride. Sebab selain dalam ubat gigi, fluoride ada je dalam air minuman atau makanan

Gigi bersih, plak pun tak ada, gusi cantik tak bengkak tak berdarah, insyaAllah gigi pun superb tak ada karies atau lubang

Dr Iza sekadar beri nasihat dan pandangan dari pengalaman TENTANG GIGI yang dah alami dan dah jumpa untuk dikongsi bersama

Belajar dari kesilapan, yang salah dibetulkan dan yang betul kita amalkan 

Sumber: Facebook Dr Izaza Mohd Zan
Doktor Gigi

Tinggalkan Komen