Bila sebut perut kempis dan pinggang langsing pasti ramai wanita yang teringinkannya. Lagi-lagi yang dah mempunyai anak dan mempunyai masalah perut buncit dan saiz pinggang yang besar tak macam zaman anak dara.

Soalan biasa yang akan ditanya oleh wanita dalam situasi ni bila lah nak dapat perut dan pinggang yang langsing?

Jadi nak tak nak pemakaian bengkung jadi pilihan nombor satu kerana ramai menganggap ia boleh mengempiskan perut dan melangsingkan badan.

Namun perkongsian Dr Yazeed Hair Johari ini boleh memperbetulkan tanggapan wanita bahawa bengkung bukanlah boleh buat badan cantik tetapi kesannya merosakkan organ dalaman.

BENGKUNG PEROSAK Organ Dalaman

Ini adalah bengkung atau nama mat salehnya waist girdle, Corset, waist band dan macam-macam lagi.

JENIS
1- Bengkung abdomen ( Membaluti keliling abdomen / Perut

2- Bengkung Penuh ( Chest to Hips )
Yang membaluti dari paras Dada hingga pinggul .( Lebih merbahaya)

Tak kira lah jenis apa sekali pun bengkung ini selalunya digunakan untuk

1) Selepas BERSALIN ( Post delivery )
Selalunya lepas bersalin, bukan apa tujuannya untuk put on pressure pada rahim yang sedang mengecut. Bengkung ini digunakan hanya pada had masa yang tertentu sahaja. Bila rahim dah sepenuhnya mengecut, tak ada lagi pendarahan. Bengkung dah tak perlu sebenarnya.

2) Immbobilisation of Back
Terutama sekali yang ada kecederaan tulang belakang untuk mengelakkan “ friction “ geseran tulang belakang.

Tapi zaman sekarang ni, penggunaanya telah disalah guna oleh beberapa pihak. Pihak yang cuba mengaut keuntungan dengan menjual HARAPAN …

Overclaim pulak tu. Boleh kurus, boleh ramping

ANATOMI

Secara amnya , dibawah lapisan kulit kita terutamanya dibahagian abdomen 

Lapisan itu dipanggil “ Subcutaenous fat tissue “ , Lapisan ini adalah lapisan lemak yang terkumpul . Kalau kau perhatikan Fisiologi struktur lemak,

Lemak ni mempunyai sifat pejal ..
Ianya tak mudah pecah seperti yang di perkatakan oleh ramai penjual .

“ Kalau sapu losyen panas ni , Lagi cepat pecah lemak ..”

Kau ingat lemak kau tu buah delima atau belon ? Boleh pecah begitu sahaja ?

Menjual Harapan adalah lebih mudah , Memandangkan rakyat kita sibuk bekerja ..

Tak ada masa nak bersenam…
Tak boleh kawal nafsu makan …

Jadi , Ini adalah pintu gerbang utama kepada si penjual untuk Menjual harapan ..

“ Nak jadi lansing ?”

“ Sorok lemak , Dalam masa yang sama boleh shaping ..”

Kau rasa lemak tu boleh disusun atur ? Macam kau susun biskut dalam balang?

Korang baca bawah ni …

KEBURUKAN MEMAKAI BENGKUNG SETIAP HARI 

Tak ramai yang tahu ..

1- GERD – Gastroesophageal Reflux disease

Bengkung akan membuatkan , Organ perut dan paru paru , tertolak ke atas , Disebabkan tekanan yang tinggi.

bila perut kau dah tertolak ke atas , Injap penutup perut akan terbuka disebabkan paksaan tadi , Jus asid perut mula melimpah semula ke Esofagus ( Salur makanan ) Dan akan menyebab kan GERD ( Gastroesophageal Reflux Disease ) Simptom dia sama macam orang yang kena Serangan Pedih Ulu hati …

2- Dyspnoea ( Shortness of Breathing ) Susah bernafas

Bengkung juga akan Push Paru paru inferior kau ke atas , Tahukah korang , kita bernafas menggunakan otot Diaphragma ? Dan ruang diafragma ini diperlukan oleh paru paru untuk mengembang lebih baik ..

Tapi kalau kau balut perut kau dengan bengkung , Dan pakai setiap hari ..

Bayangkan … Ruang diaphragma menjadi makin sempit , Otot diafragma tak dapat bantu paru paru untuk bernafas disebabkan tekanan dari bengkung yang telah menyebabkan kenaikkan tekanan abdomen “ Intraabdominal pressure “

dan sekali gus menyebabkan paru paru korang semua tak dapat berkembang dengan lebih baik .

3- Brain Hypoxia 

Disebabkan itu , Makin kurang lah kemasukan oksigen dalam badan , Bila oksigen sampai ke otak dengan jumlah yang minima..

Akhirnya , kau mula jadi cepat letih , Cepat mengantuk .. Dan seharian produktiviti hidup kau akan berkurangan …

4 – Cardiac pressure

Bila paru paru kau pun dah tertolak ke atas , Maka paru paru kau tadi mula mencengkam Jantung . Jatung kau pula yang stress , Dah lah nak kena pam darah lagi , Tapi dok kena himpit pulak dengan paru paru ..

Aku sumbat hang 10 orang dalam kereta 5 Seater .. Nak tak ?

Lepas tu , Aku ulang berkali kali ?

Hangpa nak ?

DARAH BEKU

Bila ruangan dalam abdomen makin sempit , Secara logik nya salur darah yang kecil semuanya akan tersekat , Sekatan laluan itu akan menyebabkan Darah anda muka bergumpal , Dan mudah menjadi thrombus …

Bayangkan kalau darah beku tadi , tersekat di salur darah paru paru? Pastinya mengundang

PULMONARY EMBOLISM

Keadaan ini adalah Emergency, aku berani potong jari , 100% pesakit yang kena pulmonary embolism , 60-70% yang akan menempah keranda untuk dikebumikan.

Selain dari itu ..

5- Emotional Stress
6- Intraabdominal Muscle stress
7- Intraabdominal Swelling ( Bengkak)

Dan macam macam lagi …

Hanya kerana nak nampak kemas ?
Nak simpan selit lemak tu ?

Kau pakai bengkung tu pun aku tengok dah macam nak sesak nafas ..

Jangan temberanh bila kau cakap benda tu selesa … Increase intrabdominal pressure .. Takkan penah selesa….

Belum lagi suami kau tunggu kau bersiap … Macam macam kau sarung satu badan , Selit selit lemak lagi ..

By the time kau siap , Suami kau dah kejung dekat luar tu. Nak nampak kemas katanya. Tapi banyak keburukan yang mengundang pada badan kau sendiri.

Kenapa perlu beri tekanan yang tak perlu pada ruang dalam abdomen ?

Mereka perlukan ruang untuk bekerja.

Perut, Diaphragma , Usus , Paru paru …
Ginjal , Hati dan sebagainya ..

Tuhan dah cipta kan ruang untuk organ organ ni bekerja,

Tapi kau sempitkan ruang mereka dek kerana kau nak sorok lemak lemak yang berlebihan like …. seriously ??

Aku malas nak komen pasal excercise dan pemakanan . Topik ni boring

Semua orang tahu .. Tapi semua cari alternatif lain untuk nampak lebih kurus atau ramping dengan cara yang lebih mudah dan pantas.

Sanggup belanja duit gaji beratus ratus untuk alat kelengkapan bengkung belum lagi dengan Seluar Shaping , Baju Panas , Teh detox , Pil kurus .. Losyen panas lagi …

Hanya kerana kau mahu kelihatan lebih anggun dan menawan.

Kalau kau tengok pada gambar ni ,

Kau balut tengah tu elok dah ,

Tapi dia degil , Dia dok keluaq ikut ataih dengan bawah ..

Sebab apa ?

Sebab lemak kau pun perlukan ruang mereka sendiri …

Hang rasa hang boleh kawal susunan lemak tu ke?

Jadi lah pengguna yang bijak, dari kau memudaratkan diri , Dengan membazir lagi beli benda benda yang memberi harapan palsu ..

Baik kau simpan duit tu utk masa depan kau atau anak anak kau …

Share & Tag lah .. Supaya ramai yang buka mata …

Sekali dua pakai, Boleh tahan lagi. Tapi kalau kerap ?

Kau rasa organ kau dalam tu tak “ tercekik” Mintak nyawa ke ?

Mereka pun sel-sel hidup juga. Sama seperti korang semua yang perlukan ruang dalam hidup .

Kecantikan tu sementara..TAPI ..

ORGAN DALAMAN NAK PAKAI LAMA

Aku bukan saja nak membebel. Aku bebel ni sebab aku sayang lah hangpa ni semua. Bukan lah aku nak jatuhkan perniagaan orang.

Tapi kesan masa jangka panjang tu siapa nak tanggung. Nanti semua salah doktor.

Salah diri sendiri tak perasan pulak. Betul lah kata orang “ Beauty is pain “. Memang pain pun.

Yang jual bengkung tu pun hari hari dok bergasak dalam Gym

Duit pun masuk macam air. Tapi kau ???

Kadang kadang aku tengok, bengkung tu sampai dah longgar, dah tak ada elastik..
Tapi tuan punya badan dok macamtu jugak.

Boleh terima kebenaran ?

Sumber: Dr Yazeed Hair Johari

Tinggalkan Komen