Membesarkan anak-anak kecil bukan sesuatu yang mudah jika tidak dapat kerjasama pasangan. Lagi-lagi bila melahirkan anak dengan jarak dekat-dekat. Cabarannya tu lagi besar kerana setiap anak ada kerenah masing-masing.

Mula-mula terkial nak urus 5 anak 

Melalui perkongsian Sari Yanti, yang juga isteri kepada penyampai radio, Jep, selepas melahirkan anak kelima yang juga bayi lelaki 16 Mei lalu, Sari Yanti akui bukan mudah jika mental dan fizikal tak kuat. Lagi-lagi semua urusan anak dan rumah tangga dilakukan sendiri tanpa pembantu rumah atau pengasuh.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sari Yanti (@sariyanti)

Menjawab soalan-soalan yang ditanya oleh peminatnya di instastory, Sari Yanti akui berpantang anak kelima dengan dua anak yang masih kecil iaitu Dariya 2 tahun dan Khidir baru genap setahun bukan mudah.

Mula-mula tu agak terkial-kial jugalah nak menguruskan masa ketika berpantang apatah lagi masing-masing belum faham lagi. Tapi syukur semuanya dipermudahkan dan sekarang masih lagi dalam fasa nak menyesuaikan diri.

Masa tahu hamil anak kelima, menangis terkejut

Lagipun masa tahu diri hamil anak kelima dan ketika itu Khidir baru usia 2 bulan memang agak terkejut jugalah. Tapi mungkin Allah nak bagi rezeki dan kami terima dengan rasa syukur.

“Tak dinafikan mula-mula tahu tu menangis jugalah sebab macam tak percaya tapi bila fikir balik rasa bersyukur sebabnya walaupun hanya tinggal satu tiub fallopian, Allah masih beri lagi rezeki anak.

“Masa buang tiub fallopian tu ketika ectopic pregnancy sebelum ini, ingatkan untuk hamil lagi susah, tapi itulah Allah sebaik-baik perancang,” katanya menjawab persoalan peminatnya.

IKLAN

Rumah kemas sendiri

Tambah Sari Yanti lagi, walaupun orang nampak anak ramai macam tak cukup masa, alhamdulillah setakat ni masih mampu uruskan keluarga dengan baik.

“Dalam pantang sekarang ni pun saya tetap masak macam biasa untuk keluarga. Begitu juga bab mengemas rumah memang buat sendiri ketika tengah sarat mengandung hari tu. Walaupun buat ikut kemampuan itu lagi puas hati.

“Sari tak berani nak panggil cleaner walaupun masa tu rasa tak larat sangat tapi cuba gagahkan juga buat apa yang boleh sambil dibantu oleh Jep,” kongsinya.

IKLAN

Dapat tidur dalam 3 hingga 4 jam sehari

Bila orang nampak Sari cergas dan sentiasa bertenaga, sebenarnya dalam pantang ni dapat tidur yang berkualiti hanya 3 atau 4 jam sahaja.

Apabila ditanya sekiranya ada perancangan untuk mengupah pengasuh, Sari Yanti jelaskan dia masih berfikir mengenai perkara berkenaan.

Dalam pada itu, Sari Yanti turut memberi nasihat kepada wanita yang masih belum dikurniakan zuriat supaya jangan mudah putus asa untuk berusaha selain yakin dengan perancangan Allah SWT.

“Serahlah semuanya pada Allah SWT. Jangan stress, jangan tension fikir, bila orang tanya tenang-tenang je. Minta doakan kita,” ujarnya.

IKLAN

Sari yang berkahwin dengan Jep Sepahtu pada 25 Februari 2017 juga dikurniakan tiga cahaya mata iaitu Dariya Inara, 3, Muhammad Khidir yang baru genap setahun selain bayi lelaki yang masih dalam pantang.

Malah hasil perkahwinan terdahulu, Sari turut mempunyai dua anak lelaki iaitu Barr Al Aliy, 11, dan Baasit Al Haq, 10.

Kredit: Instagram Sari Yanti

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.

Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.

Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.

So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu? Just daftar je kat sini https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-takut-beranak/

FREE je tau Webinar ni!!