Bila dah kahwin tugas menguruskan rumah tangga, mendidik anak tak boleh letak 100 peratus pada isteri saja. Suami pun kena la bertanggungjawab dan main peranan.

Ibarat kata orang, susah sama-sama, senang pun sama-sama. Barulah kemanisan itu sentiasa ada dalam diri suami isteri.

Namun yang sedihnya, apa yang dikongsikan oleh Puan Masturah Abu Bakar mengenai sikap suami yang anggap tugas jaga anak adalah pada isteri semata-mata patut diperbetulkan.

Saya dapat banyak PM luahan rasa. Antaranya, “Untung suami puan faham dan membantu. Suami saya….”

Panjanglah luahannya. Saya jadi geram.

Kita berkahwin sebab nak hidup bersama. Tapi bila part jaga anak, tolong tolong tolong ada kebersamaan jugak. Sama2 jaga anak.

Jangan la beban jaga anak atas bahu mak-mak je. Saya tahu ramai lelaki yang bertanggungjawab. Tahniah saya ucapkan. Saya tak nak pukul rata.

Tapi ramai juga lelaki yang lepas tangan.

Mengandung, melahirkan dan menyusukan dah tentu bapak-bapak tak boleh buat.

Yang berjaga malam, menyusukan anak, siapa? mak. Kalau anak tak menyusu badan mak jugak la yang bangun bancuh susu. Pak-pak sedap kroh kroh kroh melayan mimpi.

Yang fikirkan anak nak minum susu apa mak jugak. Tu belum lagi masuk peralatan perang untuk menyusu. Breastpump segala mak nenek tu. Bapak tak pikir pun.

Yang mandikan anak, siapkan anak, gosokkan baju sekolah anak, gosokkan baju kerja suami, siapkan sarapan sekeluarga. Mak jugak. Dan mak akan jadi orang terakhir yang makan. Baju mak pun mak gosok sendiri, takde orang nak tolong pikirkan.

Kadang-kadang saya perhatikan bapa ni nak dilayan macam raja. Sudah la tangan isteri menyotong settle itu ini. Dia pulak macam king duduk kat meja makan tunggu hidangan sampai. Siap order lagi, nak kopi susu kurang manis satu, nak telur separuh masak sebijik.

Lepas tu, nak basuh pinggan dan cawan sendiri pun susah. Alahai, mudahnya jadi lelaki.

Dah la dia siapkan diri dia je, suap makan ke mulut dia je. Pinggan dan cawan sendiri pun berat nak basuh.

Sambung lagi.

Yang nak pikir pasal sekolah anak, mak jugak. Sebab balik kerja bapa cakap penat, nak rehat. Amboi mudahnya. Duduk kat sofa sambil tunggu makan malam siap, sambil goyang-goyang kaki mengadap telefon. Tak pun kroh-kroh dalam bilik.

Yang menyotong kat dapur siapkan makan malam mak jugak. Dari awal sampai la semua dah sendawa kekenyangan. Tapi yang sedihnya mak makan tak kenyang mana. Rasa nak tercekik pun ada.

Sebab anak-anak duk kerumun mak mintak itu ini. Nak minum air la, nak basuh tangan la. Bapa siap makan duduk kat sofa tengok telefon lagi.

Belum pun nasi dihadam perut, ambik kunci nak keluar. Nak jumpa kawan katanya. Urusan orang lelaki.

Wahhhh bestnya. Balik pulak pukul 1 2 pagi. Lepas tu letak kepala kat bantal, lena.

Yang mak-mak ni struggle dengan anak-anak. Dari tengok kerja sekolah, sampai la nak suruh tidur.

Lepas tu mengemas pulak. Sediakan keperluan semua untuk esok.

Bapa sekalian, jaga anak-anak ni bukan tugas mak sahaja.

TUGAS BERSAMA.

Fungsi yang SAMA.

Sama-sama fikir.

Sama-sama urus.

Sama-sama hadap.

Kalau tak nak sama-sama bab jaga anak, eloklah membujang sampai tua.

Sumber: Masturah Abu Bakar