Pelakon serta usahawan, Yana Samsudin berkongsi lapan resepi dalam melayari rumah tangga agar sentiasa bahagia dan tenang.

Yana Samsudin Kongsi 8 Resepi Dalam Rumah Tangga Kalau Nak Sentiasa Bahagia!

Ini lah 8 resipi yang akak nak bagi ko dik. Malas nak cakap nanti ko lupa. Agak-agak nak lupa ko baca je post aku berkali kali nanti hahahah.

Guna Diplomasi & demokrasi dalam melayari rumah tangga dengan sebaiknya.

1-Sentiasa solat berjemaah. Ko akan faham apa maksud aku ni. Lepas solat, kongsilah doa korang bersama. Jangan malu. Kalau suami segan jadi imam , belajar lah sama sama sempurnakan sehari demi sehari.

Yana Samsudin Kongsi 8 Resepi Dalam Rumah Tangga Kalau Nak Sentiasa Bahagia!

Cantum kan doa kalian supaya sehaluan matlamat dan apa yang korang minta pada Allah hal dunia & akhirat. Lepas solat, salam cium tangan dan peluk lah pasangan masing masing.. kalau masih nak jaga wuduk, salam lapik pun boleh.

2-Syura – nak dapat kan persetujuan mesti ada syura /mesyurat. Di galakkan setiap malam seperti “pillow talk” atau paling kurang seminggu sekali. Hal hati ke hati, ekonomi ke, perjalanan esok hari ke atau hal anak2 & banyak lagi.

3- Tanggungjawab suami dan isteri .kena tahu tanggungjawab masing masing. Antaranya Hal Nafkah atau hal hal lain kena buat tanggungjawab masing masing.

IKLAN

Yana Samsudin Kongsi 8 Resepi Dalam Rumah Tangga Kalau Nak Sentiasa Bahagia!

4- Merajuk jangan lama lama. Jangan biar lama lama dan cepat lah peluk pasangan jika merajuk.. pastu tanya lah kenapa terasa. Tanya je pun bukan kena bayar pun…. haaa gitew..

Yang merajuk, bagitau je terus terang apa yang di rasa, simpan2 buat apa bukan kita boleh baca fikiran orang lain. Fikiran & perasaan sendiri pun kadang2 confuse lagi lah nak faham orang lain dalam masa yang singkat. Takda makna nyaaa dik oiiiii..

Pastu bila dah bagitau merajuk pasal apa tu, kalau betul ada kekhilafan ambik luahan tu dan perbetul kan keadaan pastu jangan le buat lagi.. kalau berulang ulang benda sama , siapa pun akan menyirap. Say sorry… say sorry .. say sorry!!! Its ok! Saling maaf memaafi…

5- Sentiasa alert perubahan pasangan masing masing. Supaya senang kita nak kenal. Awal tu kena adapt sebab baru hidup bersama.

Yana Samsudin Kongsi 8 Resepi Dalam Rumah Tangga Kalau Nak Sentiasa Bahagia!

6- Sentiasa tanam sifat nak bantu pasangan .

IKLAN

Masing masing mesti ada perasaan ini. Jangn sebelah pihak je . Berebut lah nak hulurkan bantuan antara satu sama lain.

Nampak suami tercari cari tanya dan bantu cari. Kalau isteri nak angkat barang tu, suami ternampak cepat2 lah bantu angkat dulu. Kalau boleh berebut antara satu sama lain nak bantu .. fuhhh tu lagi sweet. Alaa ala nak ambik barang dua dua capai, maka terpegang lah tangan pasangan haaa gitewwww hahahah.

‼️Paling penting!!! Suami lah buang sampah kat rumah tu.. orang lelaki ni kudrat kuat. Sampah berat oiiii. Set kan setiap hari jam 11 malam mesti buang sampah masa ni lah check rumah dah kunci ke belum. Cadar tukar berapa hari sekali , siapa buat. Jadual cuci bilik air pun kena ada. Haaa ingat senang nak kawen? Kena ada jadual kebersihan tau…

7- Berlaku Adil pada tempatnya dan sepatutnya.

Sama rata mesti di aplikasikan, isteri perlukan perhatian , kena bercakap lah. Tak kan nak dengar sebelah pihak je kan… mesyuarat nak dapat kan keputusan yang adil. Di persetujui 2 belah pihak.

Yana Samsudin Kongsi 8 Resepi Dalam Rumah Tangga Kalau Nak Sentiasa Bahagia!

IKLAN

8- Kebebasan, jangan lah mengongkong sangat.

Suami nak tengok hp pun tak boleh, nak keluar pun tak boleh. Isteri nak ada “me time ” tidur siang sekejap pun tak boleh. Nak terkentut depan pasangan pun tak boleh . Eh semua tak boleh lah… jenuhhhh. Hahahaha.

Maka, ini lah sebahagian tips yang akak boleh kongsi, akak pun dapat dari sendiri, mak abah & gabung pakar pakar psikologi rumah tangga. Guna lah .. elok ni….

Kredit: Yana

Yana Samsudin Kongsi 8 Resepi Dalam Rumah Tangga Kalau Nak Sentiasa Bahagia!

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!