Bukan senang nak tinggalkan anak-anak pada satu tempoh yang lama. Namun inilah kebahagiaan dan pengorbanan yang dilakukan oleh Datin Seri Shahida Mohd Rashid demi menunaikan ibadah haji yang baru berlalu. Meninggalkan anak-anak yang masih yang kecil dan bersekolah pastinya memerlukan pengorbanan terbesar dalam hidup.

Ditambah pula dengan kehamilan kelimanya yang bermasalah kerana mengalami masalah uri di bawah. Namun menurut katanya, semua ini tidak menghalang untuk beliau melakukan ibadah haji dengan sebaiknya. Malah dipermudahkan segala urusan ketika melakukan setiap rutin ibadah haji.

Kongsinya di instagram menjadi inspirasi buat semua. Perlu kuat dan cekal hati demi mencari keredhaan Allah SWT.

23 hari rasa singkat tapi berat bagi saya terutama bila ingatkan anak-anak.

Perjalanan haji saya dah pun berakhir, 23 hari berada di Mekah dan Madinah jujur sangat menyeronokkon, tenang dan bahagia, tapi saya juga masih ada amanah yang perlu saya jaga di sini. Terutama ada anak kecil…

Orang sendiri jumpa saya macam pelik macam mana saya boleh pergi dalam keadaan hamil, tapi itulah rezeki saya, dua hari sebelum berlepas baru visa saya keluar dan terus buat persiapan. Insya Allah haji ini mudah-mudahan bukan yang terakhir untuk saya.

Jangan pelik saya sempat tukar baju dalam flight sebab baju kotor. Saya sejenis tak boleh pakai baju warna cerah-cerah cepat nau nampak kotor dia.

Paling menyentuh hati, ibu mertua beliau, Bonda Rozita Ibrahim turut sama memuji wanita hebat ini kala berada di sana. Walaupun hamil enam bulan dengan masalah uri yang berada di bawah, tidak menjadi halangan untuknya beribadah.

Komennya di instagram pada posting yang sama membuatkan netizen sebak.

Ida ni hebat, dia dalam bahaya gi haji uri ke bawah. 2 kali ke raudah. Melontar jalan kaki hari pertama, hari ke 2 saya rayu Ida demi kandungan, kesian lah pada baby. Saya yakin Allah jaga Ida tapi ikhtiar dan kerisauan saya tetap banyak dan saya tak daya nak tolong banyak.

Rajin dalam pada susah tu dia tetap tolong pak cik-pakcik tua pimpin jalan, ambilkan kerusi dan tetap nak berbakt pada saya..!! Kalau lah sy tak sayang Ida, sayalah manusia paling jahat dan bodoh dalam dunia! Sebab tu saya tak heran dia hamil buat haji, tak pernah dibuat dek orang “ NIKMAT ALLAH SAYANG DIA SANGAT, JEMPUTAN YANG ANEH, VISA SUSAH BUAT DALAM HAMIL 6 BULAN..!!”

 

“Bertuah bonda dapat menantu yang baik dan penyayang”

“Alhamdulilah bonda juga mertua yang baik.. sentiasa menghargai datin sebagai menantu.. Semoga Allah memelihara keluarga bonda dan datin”

Alhmdulilah bonda beruntungnya dapat menantu sebaik datin @shahidadherbs Diraut wajahnya memang nmpk datin seorang yang penyabar. Menyentuh sangat baca komen bonda”

Begitu komen pengikut-pengikutnya di instagram yang sentiasa mendoakan kesejahteraan mentua dan menantu ini.