Bayangkan bila tiba-tiba kain yang dibasuh dalam mesin berbau apa yang mama akan buat? Semestinya kita akan bertindak membasuhnya lagi dan meletakkan sabun untuk pastikan basuhan betul-betul cuci.

Melalui apa yang dikongsikan oleh seorang ibu Umi Aniza Amani melalui Group Anak Sepahkan Apa Hari Ini?, kejadian yang berlaku baru-baru ini benar-benar buatkannya tak sangka sama sekali.

Bayangkan baju yang dibasuh dalam mesin dimasukkan sekali dengan udang. Walaupun dah 3 kali cucian dilakukan bau busuk pada baju masih ada sehinggalah hati tergerak untuk mengeluarkan kain dalam mesin. Akhirnya baru dapat menjumpai punca sebenarnya.

Berikut antara perkongsiannya:

IKLAN

3 kali omi boh sabun basuh kain 3 kali omi boh pewangi tapi kain bju tetap busuk…last2 bila angkt semua bju rupa_rupanya ada udang galah berenang2 dlm mesin basuh

Sebenarnya macam ni. Saya pergi ambil diaorang lepas balik kerja. Abah diaorang ambil diaorang dari rumah pengasuh bawa pergi bengkel tempat dia buat kerja. Nak balik tu abah bagi udang kat si kakak. Kakak masukkan plastik udang dalam plastik baju busuk diaorang..(takut menitik air katanya-releven la alasan tu)

Lepas sampai rumah dia orang bawa beg plastik tu terus letak dalam besen baju-baju busuk yang lain..Yang si omi pun salah juga lupa dah nak tanya sebab kalut nak mandi maklumlah keja hospital balik pula lewat dah masa tu.

Esok pagi pergi keja pagi pulak. Balik kerja pagi jam 3 lebih terus ambil semua baju busuk campak dalam mesin. Nak basuh macam biasa la..si abah salahkan kami semua, sebab si omi tak kirai-kirai dulu baju..memang omi tak kirai sebab baju seluar diaorang tak ada poket. Kebanyakan kalau seluar si abah omi kirai sebab selalu ada skru nut dan yang penting kadang-kadang ada duit juga..

Bukan dia orang saja-saja pergi letak dalam tu..salah dia orang cuma tak simpan dalam peti ais, salah omi sebab tak tengok betul-betul sebelum masuk mesin.

Nak salahkan anak pun tak boleh juga sebab kadang-kadang benda nak jadi ni memang tak sangka. Kejadian ni boleh jadi pengajaran buat kami semua lepas ni untuk lebih hati-hati.

Tapi omi berkeras tak salah. Hehehe..sebab si kakak dah 9 tahun besar dah sepatutnya kena beringat benda-benda apa yang penting..Tak apalah lepas ni sama-sama beringat. Hihihihihi bukan 100% salah mereka. Jangan kecam omi ye😘

Kredit: Umi Aniza Amani

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)