Bukan mudah menjadi ibu bapa, tanggungjawabnya sangat besar. Untuk menjadi ibu bapa hebat, menuntut kita mencari ilmu dan melakukan banyak pengorbanan. Tugas mendidik anak adalah satu proses yang berterusan, bukan bermusim.

Dalam membesarkan anak-anak, kita sebagai ibu bapa ada masanya dah rasa cukup sempurna tetapi tak perasan pun kesalahan sendiri. Cuma yang kita nampak, kesalahan anak semata-mata.

Menurut Dr Erna Nadia yang juga ibu kepada dua cahaya mata, beliau senaraikan antara kesalahan ibu bapa dalam mendidik anak. Moga perkongsiannya ini memberi manfaat dan membantu kita menjadi ibu bapa yang boleh dibanggakan oleh anak-anak.

Antara kesalahan kita dengan anak-anak adalah:

1. Tidak memandang wajah mereka bila bercakap. Mata pandang hp ke, tengok tv tapi bercakap dengan anak.

2. Tidak menjawab soalan yang diajukan oleh anak. Bila anak panggil, diam. Bila anak tanya, diam.

3. Tidak menerangkan kenapa sesuatu perbuatan tu bahaya. Lebih suka marah marah marah tapi tak bagitahu kenapa bahaya atau kenapa tak elok.

4. Suka guna perkataan jangan. Jangan itu jangan ini. Anak anak tak faham arahan jangan/tidak. Terangkanlah dengan bahasa yang mudah mereka faham.

5. Tidak duduk setara dengan mata mereka bila bercakap. Anda berdiri, dia berdiri tapi paras ketinggian lain. Seeloknya anda berlutut dan bercakap sambil pandang mata dan wajah mereka untuk bercakap atau menerangkan sesuatu.

6. Tidak terus peluk atau tenangkan anak anak bila anak marah atau mengamuk. Peluklah,mereka terasa lebih selamat dan disayangi. Peluk, belai & selawatlah banyak banyak, doa pohon mereka dilembutkan hati.

7. Kita dan pasangan suka bergaduh atau guna perkataan kesat di hadapan anak anak. Ye lah rumahtangga mana yang tak ada masalah tapi janganlah di tunjuk depan anak anak. Jika ada salah, bawa pasangan masuk bilik lain dan cakap dengan elok.

IKLAN

8. Jangan guna perkataan kesat di rumah jika kita tak mahu anak kita guna perkataan sama juga. Jika mereka belajar dari sekolah atau kawan, terangkan yang kata kata itu tak baik, Allah tak suka benda jahat dan kata kesat.

9. Tidak bermain dengan mereka. Tak perlulah 24 jam main sekali. Sehari dapat setengah jam pun ok.

10. Tidak membacakan buku untuk mereka semasa kecil. Kita banyak suruh tapi kita tak ajar atau kita sendiri tak buat.

11. Berikan sahaja apa yang dipinta tanpa mahu mereka berusaha sendiri dapatkannya.

12. Jangan pukul anak-anak. Anak-anak bawah 7 tahun perlu dilayan seperti kanak kanak. Pukul dan penggunaan kata kata kesat akan merosakkan emosi mereka. Emosi yang terganggu akan musnahkan keseronokan masa kecil mereka, lama lama anak jadi depress.

13. Jangan bandingkan anak dengan sesiapa. Jika mahu lihat mereka berjaya, beri contoh dan terangkan kenapa seseorang itu berjaya dan bantu dia untuk berusaha.

Anak-anak ini ibarat span. Mereka serap segala yang dilihat dan didengar di sekeliling mereka.

Rumah adalah sekolah pertama mereka. Siapa kata bayi tidak tahu dan tidak faham?

Hakikatnya sejak dari bayilah mereka belajar semuanya dari proses pemerhatian. Mereka lihat dan dengar sahaja cara kita.

Bercakaplah dan berceritalah dengan mereka. Guna perkataan yang betul & tidak pelat serta pastikan nada kita terkawal.

Jika anda stress, anak juga akan stress. Bila semua dah stress, rumah akan jadi hambar, suasana jadi muram, nak balik rumah pun malas, anak pun sentiasa mood ke laut dan mulalah masalah lain timbul.

Jika berlaku seperti ini, relax dan fikir balik mana salah kita. Ingat, fikir mana silap kita dulu. Ajak pasangan untuk sama sama duduk dan bincang. Jangan pendam seorang diri.

Ramai sekarang ( saya pernah juga) yang ada masalah di tempat kerja atau tak tahu nak bahagi masa atau tak tahu nak mula macam mana atau tak sangka dapat anak dan hidup jadi huru hara sekejap, dan anak anak jadi mangsa.

Kasihan anak-anak, mereka tidak salah kerana kitalah yang mencorakkan. Betulkan diri sendiri dulu sebelum tuduh yang lain.

Kita boleh jadikan family kita happy jika kita tak ikut orang. Do it in our own sweet way.

Contohnya weekend macam ni: dah boleh tenang-tenang dan fikir sama-sama dengan pasangan dan anak-anak, nak buat apa.

Paling penting, jika kita nampak orang lain post tentang kebahagian mereka, kita ambil dari sudut positif : jika mereka boleh, mengapa tidak kita?

Nota kaki : Jika anda rasa anda sibuk percayalah lebih ramai yang sibuk tapi masih bijak membahagi masa.

Sumber: Dr. Erna Nadia
Kita adalah apa yang kita fikir dan fikirlah yang baik-baik

**Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama SchAwaLara, setiap Rabu jam 9 malam di Astro Ria saluran 104/124 dan ulangannya setiap Ahad jam 9.30 pagi.