Pening juga bila anak-anak asyik minta aiskrim ketika singgah di kedai atau mengisi minyak di pam minyak. Boleh kopak juga bila tiba waktu hujung bulan. Nak tolak, kesian pula anak menangis.

Elakkan hal semacam ni berlaku lagi dan lagi apa kata mama sediakan sendiri aiskrim homemade buat anak-anak. Paling menarik, katanya resipi Aiskrim Kacang Merah yang dikongsikan oleh Siti Nailah ni sedap tak terkata, sama macam kedai.

Aiskrim kacang merah nampak rumit untuk disediakan di rumah tapi sebenarnya nak menyediakannya teramatlah mudah. Sedap pulak tu. Guna tiga tepung je.

Jom cuba resipi perkongsiannya ini. Sedap tak terkata.


Aiskrim kacang merah…
Sebijik rasa mcm aiskrim potong yang kat kedai tu… Trust me.

Resepinya:
250gm kacang merah -direndam semalaman
Direbus empuk, disejukkan dan di kisar. Terpulang nak halus ke tak.
1 cwn gula
500ml air
Daun pandan
Masak hingga larut
2 sdb tpg ubi
2sdb tpg jagung
1sdb tpg gandum

Caranya:
1. Larutkan dengan sikit air lepas tu masukkan dalam air gula tadi. Teruskan kacau jangan berhenti.

2. Sambil tu masukkan 2 tin susu cair, 1/2 cawan susu pekat, sikit sirap kordial dan garam.

3. Kacau sebati…masukkan kacang merah yang dikisar tadi dan tutup api.

4. Dah suam masukkan dalam plastik aiskrim. Bekukan dan boleh di makan…

Kredit. Siti Nailah

Tinggalkan Komen