Sedar ataupun tidak, ramai antara kita (ibubapa) leka bermain mesin claw ini. Mungkin kita mudah tertarik dengan hadiah di dalam mesin tersebut seperti anak patung yang comel. Ini sekaligus menarik minat si kecil untuk mendapatkanya.
Mungkin kita bermain suka-suka hanya untuk mendapatkan anak patung buat si kecil. Namun sedarkah kita apakah hukumnya?
Walaupun mesin permainan claw nampak seperti tiada apa yang mencurigakan. Nampak menarik kepada kanak-kanak kerana isi kandunganya yang terdiri daripada patung pemainan.
LATIHAN PERJUDIAN ANAK KECIL
Sebenarnya ia adalah perjudian dalam diam. Ini kerana, permainan tersebut secara langsung dilihat sebagai menafikan serta mengabaikan hak pemain selaku pembeli untuk memilih barangan yang dikehendakinya setimpal dengan harga yang dibayar. Permainan seperti ini adalah lebih kepada keberuntungan nasib pemain dimana permainan seperti ini tidak dibenarkan di dalam Islam.
Bukan hanya mesin claw, permainan yang serupa denganya sangat mudah didapati ketika acara FunFair ataupun dalam kawasan taman tema air. Jadi sebagai ibu bapa, andalah yang mencorakkan anak anda.
Sumber: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Suka Menjerit, Marah Anak Setiap Hari? Lihat Kesannya
Suka menjerit, marah dengan anak setiap hari tanpa keperluan dan kadang-kadang hal tersebut kecil sahaja? Sikap ini akan memberikan kesan negatif pada anak-anak. Jika dilihat, anak-anak yang didik dengan teguran yang lembut sejak awal, marah bila perlu dan lebih banyak menggunakan kaedah berbincang berbanding menjerit, bergaduh pasti hati ank-anak sangat lembut bila meningkat dewasa.
Banyak perbezaan yang boleh dilihat antara dua keluarga yang mengamalkan didik secara menasihat, menegur jika ada kesalahan dengan marah sehingga memaki, menjerit dan melukan hati si anak. Sikap anak-anak juga berbeza.
MARI LIHAT EKSPERIMEN NASI
Andai ibu bapa tahu besarnya kesan buruk menjerit kepada anak, ibu bapa tentu tidak akan sanggup melakukannya dengan selalu dan sengaja.
Jika hendak tahu dan nampak kesannya, buat experimen ini.
Ambik dua bekas yang bertutup yang boleh dibubuh sesenduk nasi.
Labelkan A dan B
Setiap hari untuk seminggu, jerit pada nasi dalam bekas A. Jerit pada pagi dan malam. Jerit dengan marah. Guna perkataan yang selalu digunakan bila marah. Tutup balik dan buat malam pula dan seterusnya untuk 7 hari.
Bekas B
Katakan saya sayang awak dengan sepenuh perasaan pada nasi itu. Niat dalam hati yang anda bersyukur ada nasi itu. Buat dua kali juga.
Jangan letak dalam peti ais dan jangan letak dekat-dekat. Letak di satu sudut dapur dan letak jauh dari satu sama lain.
Semasa menjerit itu, pastikan bekas B jauh dari anda.
Beritahu apa jadi pada hari ketujuh.
Itulah sebabnya kita tengok anak-anak yang sering dimarah, dimaki hamun dan diguna perkataan kasar dan tidak baik kepada mereka itu, kita lihat wajah mereka kelam, mereka juga penuh kemarahan, kebencian dan ketakutan. Kecuali mereka yang memaafkan kekasaran yang dilakukan kepada mereka.
Semoga kita berazam kurangkan menjerit kasar kepada anak-anak dengan sengaja.
Sumber: Ibu Rose – Mesejnya Kasih
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Bahaya Guna Perkakasan Jenis Ini Ketika Memasak! Boleh Menyebabkan Pelbagai Penyakit
Sekarang terdapat pelbagai pilihan perkakasan dapur, bukan? Ada yang diperbuat daripada kayu, besi dan juga plastik. Tetapi penggunaan perkakasan plastik tidak digalakkan. Kenapa ya?
Kajian yang dilakukan
Amaran yang dikeluarkan oleh German Federal Institute For Risk Assessment (Bfr) ini berdasarkan bukti bahawa plastik yang digunakan dalam industri makanan mengandung banyak racun berbahaya yang boleh menyerap masuk ke dalam makanan. Bfr juga menggesa khalayak umum untuk menjauhkan sebarang sebarang alatan plastik daripada makanan yang panas
Hasil uji kaji kepada haiwan yang dijalankan, menunjukkan bahan kimia dapat meningkatkan tumor dalam hati, pankreas dan buah zakar pada tikus. Dalam masa yang sama, bahan kimia ini juga menjejaskan aspek kesuburan.
Walaupun terdapat kekurangan data yang membuktikan kesan bahaya bahan kimia oligomer kepada manusia. Tetapi badan keselamatan makanan ini menganggarkan risiko yang sama boleh berlaku kepada manusia kerana struktur bahan kimia yang sama.
Anggaran penggunaan
Dalam satu pendekatan yang dipanggil pengkelasan Cramer, pengkaji membuat kesimpulan bahawa jumlah kecil oligomer – 90 mikgram – akan mendatangkan bahaya kepada kesihatan seseorang individu dengan berat 60 kilogram.
Walau bagaimanapun, saintis mendapati dalam tinjauan amalan kegunaan harian perkakasan plastik ini, jumlah bahan kimia ini adalah lebih tinggi berbanding jumlah yang anggaran bagi kegunaan setiap hari.
Berdasarkan tinjauan ini, para pengguna dinasihatkan untuk menggurangkan dan mengelakkan penggunaan peralatan plastik sebanyak yang mungkin ketika makanan masih panas dalam suhu anggaran melebihi 70 °C.
Risiko bahaya perkakasan plastik
Menurut penyelidik, penggunaan perkakasan dapur yang diperbuat daripada plastik boleh ‘mengalirkan’ bahan kimia toksik kepada makanan yang dimasak. Ini kerana kebanyakan perkakasan plastik dapur mengandungi bahan berbahaya yang dipanggil oligomer.
Kebanyakan perkakasan dapur yang berada di pasaran diperbuat daripada bahan kimia sintetik. Ini adalah untuk menjadikan alatan tersebut mampu bertahan lama dalam suhu yang tinggi serta kalis minyak.
Pada suhu melebihi 70 °C, bahan kimia oligomer boleh mengalir kepada makanan atau minuman. Sekiranya ditelan dalam dos yang tinggi, bahan ini boleh mencetuskan penyakit hati dan tiroid. Ia juga dikaitkan dengan ketidaksuburan, kanser dan kolesterol yang tinggi.
Kesimpulannya
Jika anda lebih banyak menggunakan barangan perkakasan plastik di rumah untuk memasak, mungkin anda boleh mengurangkan penggunaannya. Ini kerana terdapat pelbagai pilihan alatan dapur lain yang boleh digunakan. Bukankah mencegah itu lebih baik?
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Anak Jadi Hebat Bukan Kerana Tadika Yang Mahal, Pakar Berikan Pencerahan!
Penghujung tahun ini ramai ibu bapa yang sudah mencari-cari dan membuat pilihan untuk menghantar si kecil ke tadika. Pastinya tadika hebat menjadi pilihan ibu bapa. Soalnya benarnya tadika hebat ni dapat menjamin anak pandai membaca dan jadi anak hebat?
Menurut Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr Bustam Kamri yang merangkap Dekan Sekolah Sains Sosial,Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM) mengakui bahawa tadika yang bagus dan berkualiti mendidik kanak-kanak membaca terletak kepada kemahiran guru yang mengajar.
Tadika yang mahal belum tentu dapat menjamin hasil yang dikehendaki oleh ibu bapa yang mengharapkan anaknya boleh membaca. Kualiti guru terletak kepada kelayakan keilmuan dan pengalaman mengajar kanak-kanak. Guru perlu mendapat pengetahuan pendekatan dan teknik mengajar membaca kepada kanak-kanak. Malah guru juga perlu peka dengan kebolehan dan keupayaan setiap kanak-kanak di tadika.
Katanya lagi,
Tadika yang mahal belum tentu dapat hasil yang dikehendaki oleh ibu bapa yang mengharapkan anaknya boleh membaca.
TADIKA KERAJAAN DAN TADIKA SWASTA
Di negara kita terdapat dua jenis tadika iaitu tadika bantuan kerajaan iaitu kelas prasekolah di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Biasanya kelas prasekolah ini terdapat di dalam kawasan sekolah rendah. Ibu bapa perlu mendaftar lebih awal di prasekolah berkenaan.
Selain itu ibu bapa boleh memilih kelas tadika yang dianjurkan oleh Kementerian Kemajuan Masyarakat dan Luar Bandar iaitu kenali sebagai tabika KEMAS. Biasanya tadika ini berada di kawasan luar bandar. Manakala tadika anjuran Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) berada di kawasan bandar.
Penubuhan tadika KEMAS dan tadika JPNIN bertujuan untuk membantu keluarga yang berpendapatan rendah . Oleh kerana prasekolah dan tadika ini anjuran kerajaan maka yuran yang dikenakan amat minima sesuai dengan kemampuan keluarga berpendapatan rendah.
Bagaimanapun tadika swasta tetap gunapakai sistem pembelajaran berlandaskan Kementerian Pelajaran Malaysia. Sekiranya ibu bapa berkemampuan dan tidak mahu menghantar anaknya ke tadika bantuan kerajaan, mereka boleh memilih menghantar anak ke tadika swasta.
Biasanya pengusaha tadika akan mengenakan yuran pada setiap kanak-kanak dan kadar yuran tidak sama pada setiap tadika. Perbezaan yuran bergantung pada keadaan di tadika.
8 TIP BANTU ANAK
Dr Bustam menyenaraikan lapan cara seharusnya pihak tadika lakukan. Apabila sudah tahu mengenai lapan panduan ini, ibu ayah, boleh tanya kepada pihak tadika, bagaimana corak pembacaan di tadika.
1.Aktiviti membaca di tadika hendaklah dipelbagaikan supaya dapat merangsang kanak-kanak untuk belajar membaca.
2.Cara pendekatan mengajar membaca juga penting untuk menghasilkan kanak-kanak yang boleh membaca dan memahami apa yang dibaca.
3.Kaedah membaca secara menyeluruh, fonetik atau membaca terus hendaklah disesuaikan dengan latar belakang kanak-kanak yang berbeza.
4.Masalahnya kadangkala pihak guru yang mengajar tidak sedar dan menganggap semua kanak-kanak adalah sama minat, kebolehan, keupayaan dan pencapaiannya.
5.Bahan bacaan yang disediakan oleh tadika hendaklah dapat menarik perhatian kanak-kanak. Pemilihan bahan bacaan hendaklah disesuaikan dengan peringkat umur, minat dan kebolehan kanak-kanak yang pelbagai latar belakang.
6.Membaca hendaklah disusuli dengan aktiviti yang mempunyai perkaitan dengan bahan yang dibaca dan memberi pengalaman bermakna kepada kanak-kanak.
7.Persekitaran membaca di rumah adalah penting sebagai lanjutan aktiviti belajar membaca di tadika. Ibu bapa dinasihatkan mengambil tahu dengan bertanya pengalaman kanak-kanak kegiatannya semasa di tadika.
8.Berikan galakkan kepada anak untuk terus membaca. Ibu bapa jangan merasa kecewa apabila anaknya belum boleh membaca. Dijangka semua kanak-kanak apabila telah mencapai kematangan dalam lingkungan usia sembilan tahun boleh membaca dengan lancar sekiranya diberi bimbingan yang sesuai mengikut keperluan kanak-kanak.
Pilih Guru Berkelayakan
Setiap kelas prasekolah akan menggunakan kurikulum yang sama di seluruh negara. Begitu juga dengan kelas tadika anjuran kemas dan jpnin juga menggunakan kurikulum yang ditetapkan oleh kementerian pelajaran malaysia. Guru-gurunya pula mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Mereka ini terlatih khusus dalam mengajar kanak-kanak di tadika. Kurikulumnya dibina bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak.
Bezanya kebanyakan guru yang mengajar di tadika KEMAS dan JPNIN berkelulusan diploma pendidikan awal kanak-kanak. Mereka juga mendapat latihan khusus untuk mengajar kanak-kanak di tadika.
Manakala guru-guru di tadika swasta pula datang daripada pelbagai kelayakan akademiknya. Pengusaha tadika yang berkemampuan akan mengaji guru yang berkelulusan sarjana muda dan juga diploma dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak.
Tadika mahal atau tidak bergantung kepada sistem pembelajaran di tadika itu. Jika tadika itu murah yurannya, tetapi guru-gurunya berpengalaman sudah tentu banyak ilmu pendidikan yang boleh digunapakai untuk mendidik kanak-kanak. Yang penting, pastikan tenaga pengajarnya berkualiti dan mempunyai sijil dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI