Isteri yang patuh sememangnya wanita yang cukup istimewa. Sekalipun dia kepenatan kerana mengurus anak dan urusan keluarga saban hari, isteri tidak pernah merungut, apa lagi sewenang-wenangnya meminta pertolongan suami. Pun begitu emosinya seorang isteri selalunya tidak dapat disembunyikan lama. Ada waktunya dia menangis, termarah anak atau tinggi suaranya memarahi anak. Itu petanda dari isteri yang perlu difahami suami.

Suami pula jangan buat tidak faham bila petanda ini ditunjukkan isteri. Itu tanda isteri minta pertolongan! Dia penat dengan rutin hariannya. Suami silalah beri perhatian dan ringankan tulang untuk bantu isteri. Perkongsian saudara Firdaus Shakirin ini suami perlu hadam sebaiknya dan kenal pasti supaya lebih memahami isteri.

Kita bahagia sama-sama, jadi perlulah ambil berat bersama. Tak gitu?


S.O.S Isteri yg tidak difahami suami.

Bila dengar isteri dah mula meninggi suara dengan anak-anak, bila nampak isteri dah mula marah anak-anak melebihi yang sepatutnya, bila nampak isteri moody dan serabut, itu tandanya isteri sedang meminta pertolongan suami.

Kadang-kadang, dia tengah buat keje di dapur, tengah memasak…datangnya anak, anak tanya tentang keje sekolah yang dia tak tahu..isteri ni tengah ada keje lain ni, tangan tengah kotor, baru lepas potong ayam, pastu dia tengok suaminya sedang pegang HP, sengih-sengih depan HP.

IKLAN

Kalau la dia boleh cakap, “P tanya abah, suruh dia yang ajar, dia bukan buat apapun dari tadi…”

Tapi tak, dia kata kejap lagi ibu dah free, ibu ajar…p duduk kat depan dulu.

Kadang-kadang, isteri tengah lipat baju, pastu si adik bagi tumpah air…terus dia jerit kat si kakak atau si abang, ambik kain, lap kan…dia tengok suami, suami tengah tgok TV, gelak-gelak depan TV.

Kalau la dia boleh cakap, “Abang, boleh tolong tengok apa yang anak tengah buat tak…saya ni tengah lipat kain…”

Tapi tak, dia suruh anaknya yang umur 7 tahun tu untuk jaga adik, tengok apa yang adik buat.

Sebagai suami, adakalanya kita ni hanya perlu jadi peka dan cakna dengan apa yang berlaku di sekeliling kita, dalam rumah kita…kalau anak-anak p ganggu isteri kat dapur, kita panggil, kita ajak duduk dengan kita…letak tepi HP, tutup TV, layan anak-anak.

Kalau kita dengar isteri tinggi suara atau marah anak-anak, kita p kat isteri, kita tenangkan keadaan, kita bagi dia cool down. Benda tumpah, kita lapkan, benda kotor, kita bersihkan…benda bersepah, kita kemaskan.

Memang isteri tak kata direct, tak bagi arahan untuk kita buat dan tak cakap nak kita tolong, tapi situasi dan keadaan tu memerlukan bukan hanya dia seorang sahaja untuk handle. Dia perlukan pasangannya “turun padang”, struggle sama-sama dengan dia.

Ini cara isteri hantar S.O.S pada suami.

“Abang, tolong saya boleh…?”