Tiada apa yang lebih menyedihkan daripada kehilangan orang tersayang. Perginya tidak kembali tetapi kenangan segar di sanubari.

Bagi ibu bapa, melihat anak membesar adalah segala-galanya. Apatah lagi jika kehadirannya dinantikan bertahun. Namun siapa kita manusia untuk menongkah apa yang telah direncanakan Yang Maha Esa.

Perkongsian daripada ibu ini menyentap perasaan tatkala si kecil yang ditunggu selama 2 tahun hanya dipinjamkam 1 tahun 2 bulan sebelum dijemput Nya kembali. Hatinya tabah dan reda, tidak dinafikan bila diingat kembali tanda-tanda sebelumnya dia kehilangan kata-kata. Kenangan bersama si kecil sentiasa di hati.

Ramai yg tanya punca kematian anak sy sebab apa..sakit apa…
Jadi sy jawab semua di sini saja…
Sebab tak mampu nak balas semua komen dan pm yg tanya.

DITUNGGU 2 TAHUN, DIPINJAMKAN 1 BULAN 2 BULAN
Anak sy dilahirkan normal seberat 2.65kg. Anak yg sy tunggu hampir 2 tahun. Dipinjamkan 9 bulan 10 hari dlm rahim sy dan 1 tahun 2 bulan 9 hari di dunia bersama sy…

BENJOLAN DI KETIAK KIRI
Sehingga usia dia 3 bulan..sy dpt kesan ada benjolan kecil di bawah ketiak kirinya..sebesar guli…

BERAT SUKAR NAIK, TIDAK MERANGKAK ATAU BERJALAN
Jadi, saya rujuk ke Hospital ******* dan memang ada follow up setiap bulan di sana. Setelah beberapa bulan..berat anak saya sukar naik dan beratnya tak ikut graf atau tak tally dgn usia dia begitu juga dgn perkembangan yg lain spt tidak pandai merangkak dan berjalan (masa ni usia 11 bulan).

Saya juga ada ikuti perjumpaan dgn pakar pemakanan dan beberapa terapi ( maaf lupa apa nama terapi tu)…pernah juga scan bahagian benjolan tp mcm tak ada masalah dgn benjolan tu sebab kalau ditekan tak sakit dan dia tak membesar…

JARANG DEMAM & AKTIF
Tetapi 2 bulan lepas doktor pakar kanak-kanak tu bg cadangan utk ambil darah dan air kencing utk buat ujikaji bg mendapatkan apa masalah sebenar kesihatan anak sy. Sebab anak sy jarang demam..aktif seperti biasa..cuma kdg2 kena selesema shj dan tak pernah batuk2..muntah2 atau cirit birit…

Sepatutnya keputusan tu keluar pada 28 sept 2018 nanti utk ketahui punca sakitnya apa…tapi Allah lebih menyayangi anak saya…

BIRU PADA KUKU, BIBIR & LIDAH, DOKTOR BERITAHU CIRI SAKIT JANTUNG
Dan…saya dah redha bahawa anak sy memang ada sakit. Doktor pakar yang sahkan kematian anak saya tempoh hari ada bgtau keadaan mayat anak sy nampak biru di kuku dan bibir serta lidah.

Doktor bgtau ini ciri-ciri sakit jantung selain berat badannya yang sukar naik. Atas sebab itulah saya beranggapan anak saya memang ada sakit jantung kerana kadang-kadang kalau dia menangis kuku dia mmg ada biru-biru.

MAMA REDA MELEPASKANMU KEPADA YANG MAHA PENCIPTA
Apa pun keputusan ujian yang bakal keluar nanti…saya dah redha dgn pemergiannya….
Saya dah redha melepaskannya pd penciptaNya kerana bg sy sakit tu hanya asbab kematiannya sahaja sedangkan Allah nak ambil sesiapa pun tak perlukan asbab sakit ataupun apa2 sebab tu hak Allah…

SEMOGA IBU BAPA YANG DUJI SABAR & KUAT
Kepada ibu bapa yang di uji dengan anak sakit…saya doakan kalian sabar dan tabah…semoga anak2 kalian segera sembuh dan dipermudahkan segalanya…ameeb ya Rabb..
Yakinlah ada hikmah disebalik kejadian.

ALLAH PINJAMKAN DALAM KEADAAN SEMPURNA, DIJEMPUT KEMBALI DALAM KEADAAN SEMPURNA
Saya sudah redha dgn pemergiannya….Allah beri pinjam pada sy dalam keadaan sempurna…saya hantar kembali pun dlm keadaan sempurna…dan sy harap tiada lg sebarang pertanyaan mengenai punca kematian anak sy. Sekian terima kasih. Doakan kami sentiasa kuat.

********************
21 HARI SEBELUM PERGI SAYANG BERIKAN PETANDA, MAAFKAN MAMA TIDAK SEDAR

Allahuakhbar anakku….
Mama baru sedar….

21 hari sebelum adik tinggalkan mama, adik dh bg hint yg adik akan pergi tinggalkan mama selama nya.

TIDAK MAHU TIDUR
Hari tu adik meragam taknak tidur. Macam-macam mama buat adik taknak tidur. Mama ingat adik rindu ayah. Mama try bedung adik dgn kain pelikat ayah kut-kut adik rindu ayah tp adik taknak.

BILA BALUT DENGAN SELIMUT MAMA BARU LENA
Tapi, bila mama bedung adik dgn selimut busuk kesayangan mama yang ada dekat rumah nenek ni, adik diam dan adik elok tidur lena.
Ada mama wasap ayah pasal adik nak tidur macam ni.

SELAMA INI TIDAK SUKA SELIMUT
Selama adik hidup, adik mana suka selimut. Dan adik tak pernah mahu tidur kalau mama selimutkan adik even adik tidur dlm aircond sejuk macam nak beku. Adik mesti keluarkan adik dr selimut.

RUPANYA PETANDA BAKAL TIDUR DENGAN KAIN KAFAN YANG TEBAL
Tapi hari tu, adik nak tidur dibedung dgn selimut busuk mama. Rupanya adik bg hint adik bakal tidur dalam kain kafan yg tebal macam selimut busuk mama tu.

MAMA KEHABISAN KATA-KATA 
Ya Allah adik….mama kehabisan kata-kata. Satu persatu sebenarnya tanda adik nak tinggalkan mama Allah dah tunjuk tapi mama tak sedar.

TIDAK MAHU PANDANG KAMERA, SUKA CIUM AYAH
Dalam sebulan terakhir ni adik taknak tengok kamera bila mama nak snap gambar. Semua gambar adik, adik berpaling muka. Dua minggu sebelum adik pergi, adik taknak kiss mama. Adik nak kiss ayah saja sampai mama jeles. Hihi…dan dlm masa yg sama mama dah perasan adik tidur dlm keadaan tangan tgh qiam. Allahuakhbar….tp masa tu mama tak fikir apa pn.

DUA HARI SEBELUM SUKA CIUM MAMA, ADIK CERIA
Dua hari sebelum adik pergi…adik asik nak kiss2 mama siap main lidah. Adik mcm seronok sangat masa tu. Adik suka tarik muka mama kalau adik nak kiss mama. Muka nampak ceria.

GIGIT TANGAN MAMA KEMUDIAN SENYUM
Selain adik suka curi-curi tarik tangan mama pastu gigit jari mama pastu adik senyum. Sakit tau adik gigit tu sebab gigi adik dah ada 11 batang…

BANYAKNYA MEMORI KITA BERSAMA, MAMA & AYAH AKAN SENTIASA MERINDUIMU SAYANG
Adik..byknya memori sweet adik tinggalkan buat mama dan ayah. Mama dan ayah sentiasa merindui adik setiap masa. Tak pernah tak rindu.

Sumber: Aminur Fathi

Tinggalkan Komen