Ada kajian yang menyebut, kanak-kanak yang mempunyai gangguan hiperaktif kekurangan perhatian (ADHD) mempunyai tulisan tangan tidak cantik. Apakah yang sebenarnya menyebabkan tulisan tidak cantik ini?
Apakah yang dimaksudkan dengan ADHD?
Gangguan hiperaktif kekurangan perhatian atau ringkasnya ADHD adalah sejenis masalah kesihatan mental yang boleh menyebabkan tingkah laku hiperaktif dan impulsif yang melebihi tahap normal.
Mereka yang mempunyai ADHD juga mungkin menghadapi masalah untuk menumpukan perhatian pada satu-satu tugas atau tidak boleh duduk diam untuk jangka masa yang panjang.
Kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak boleh menghidap ADHD. Menurut Centers for Disease Control and Prevention (CDC), peratusan kanak-kanak yang menghidap ADHD semakin meningkat pada masa sekarang.
Terdapat banyak tanda dan gejala ADHD yang boleh berlaku. Ada yang mungkin agak tersembunyi, malah ada juga simptom yang sangat jelas kelihatan.
Sebagai contoh, jika anak anda mempunyai kemahiran tingkah laku yang lemah, kesukaran akademik, atau masalah dengan kemahiran motor, ia mungkin merupakan antara tanda bahawa mereka menghidap ADHD.
Tulisan tangan yang lemah atau agak buruk juga dikaitkan dengan tanda-tanda ADHD.
Bolehkah ADHD menjejaskan tulisan tangan anak anda?
Berdasarkan artikel yang diterbitkan dalam jurnal Learning Disabilities Research and Practice, terdapat banyak kajian sebelum ini yang telah mengaitkan antara ADHD dengan tulisan tangan yang boleh dikatakan sebagai tulisan buruk.
Tulisan buruk ini mungkin melambangkan bahawa kanak-kanak yang mempunyai ADHD mengalami kemahiran motor yang terjejas.
Kemahiran motor adalah kemampuan seseorang kanak-kanak itu untuk membuat pergerakan dengan tubuh badan mereka.
Ads
Kemahiran motor kasar adalah melibatkan pergerakan besar, seperti berlari. Manakala kemahiran motor halus pula adalah pergerakan yang kecil seperti menulis.
Kajian yang diterbitkan itu menyatakan bahawa, separuh daripada keseluruhan kanak-kanak yang mengalami ADHD mempunyai masalah dengan kedua-dua kemahiran motor kasar dan juga halus.
Sekiranya anak anda mempunyai masalah dengan kemahiran motor halus, seperti pergerakan tersentak dan kawalan tangan yang lemah, ini akan menyukarkan mereka untuk menulis dengan cepat dan jelas.
Tulisan tangan yang kurang cantik boleh buatkan anak anda hilang keyakinan di sekolah
Akibat daripada hal ini, guru di sekolah mungkin melabelkan kerja mereka sebagai satu kerja yang comot atau tidak kemas.
Rakan-rakannya yang lain juga mungkin akan mengejek mereka terutamanya jika melibatkan kerja berkumpulan.
Pengalaman seperti ini mungkin akan menimbulkan perasaan kecewa dan rendah diri, yang boleh memberi kesan negatif terhadap prestasi anak anda di sekolah dan di kawasan lain.
Selain itu, mereka mungkin mula mengelak daripada melakukan tugasan yang memerlukan banyak tulisan tangan.
Ads
Sekiranya anak anda mengalami banyak masalah dengan tulisan tangan mereka, bawalah si kecil untuk berjumpa dengan pakar psikiatri.
Ini mungkin merupakan tanda ADHD atau gangguan lain.
Sekiranya anak anda telah didiagnosis dengan ADHD, tanyakan kepada pakar psikiatri mengenai strategi rawatan danat m latihan yang mungkin dapembantu mereka menulis dengan lebih mudah dan jelas.
Bolehkah tulisan tangan yang buruk akibat ADHD ini dirawat?
Sekiranya anak anda didiagnosis mempunyai ADHD, pakar psikiatri biasanya akan mengesyorkan rancangan rawatan.
Ia mungkin melibatkan kombinasi obat, terapi tingkah laku, kaunseling, dan perubahan gaya hidup.
Beberapa rawatan dapat membantu meningkatkan kemahiran menulis tangan mereka, serta gejala ADHD yang lain.
Ads
Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Attention Disorders menunjukkan, ubat perangsang mungkin dapat membantu meningkatkan tulisan tangan yang lebih baik dan cepat dalam kalangan kanak-kanak ADHD.
Tetapi kajian turut menyatakan bahawa pengambilan ubat sahaja tidak mencukupi. Kanak-kanak yang mempunyai tulisan tangan yang lemah pada awal kajian terus mengalami masalah yang sama pada akhirnya.
Dengan kata lain, tulisan tangan mereka menjadi lebih baik melalui pengambilan ubat-ubatan, tetapi masih ada ruang untuk mereka memperbaikinya.
Satu lagi kajian dalam jurnal CNS & Neurological Disorders telah mengkaji kesan ubat-ubatan dan latihan kemahiran motor pada kanak-kanak dengan ADHD.
Kanak-kanak yang mendapat latihan kemahiran motor sahaja, atau bersama dengan ubat-ubatan, menunjukkan peningkatan dalam kemahiran motor kasar dan halus mereka.
Sebaliknya, mereka yang menerima ubat sahaja tidak menunjukkan sebarang perubahan.
Latihan kemahiran motor khas, dengan atau tanpa ubat, dapat membantu anak anda mengembangkan kemahiran tulisan tangan yang lebih baik.
Kesimpulan
Jika anak anda mempunyai tulisan tangan yang boleh dianggap sebagai tulisan buruk, bawa mereka untuk berjumpa pakar psikiatri untuk memastikan sama ada mereka mempunyai gangguan ADHD atau tidak.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI.
Download
sekarang!
Setiap anak ada kecenderungan masing-masing. Adakalanya ibu bapa memang boleh melihat minat dan kebolehannya daripada awal. Dedahkan dari awal boleh membantu anak menguasai dengan lebih pantas.
Siti Sairah Tarudin dalam rancangan televisyen keibuapaan popular, Pa&Ma berkongsi tentang anak perempuan sulungnya. Adik kepada penyanyi Datuk Sri Siti Nurhaliza ini muncul dalam episod 3 Pa&Ma yang membincangkan tajuk “Anak Keliru Bahasa. Anak sulung Sairah, Ummi Umairah rupanya boleh menguasai Bahasa Mandarin dengan baik.
Menguasai bahasa selain daripada bahasa ibunda memberikan kelebihan pada masa depan. Sairah dalam rancangan TV Pa&Ma berkongsi bagaimana awalnya dia memilih bahasa Mandarin untuk diperkenalkan kepada Umairah sejak di peringkat tadika lagi.
“Semua orang tahu bila boleh berbahasa selain Bahasa Melayu, itu salah satu batu loncatan untuk masa depannya.
3 TAHUN DAH PETAH BERCAKAP
“Daripada situ saya tengok Umai umur 3 tahun dia dah boleh cakap, dia dah cepat belajar. Jadi saya ambil keputusan bersama datuk neneknya untuk hantar dia ke sekolah tadika cina daripada umur 4 tahun,” kata Sairah.
Walau bagaimana pun penyanyi ini mengakui sebenarnya dia langsung tidak bercakap Bahasa Mandarin. Tapi semangat untuk melihat anak menguasai bahasa ini tidak pernah luntur.
“Selain saya, adik beradiknya juga tidak pandai pun Bahasa Mandarin. Tetapi saya hantar juga dia ke sekolah tersebut sebab saya rasa Umai boleh catch up untuk dia kuasai Bahasa Mandarin.
“Kalau di rumah, Umai jarang, bukan jarang tapi tak pernah pun bercakap Bahasa Mandarin ni sebab kami semua tak faham. Tapi kadang-kadang terlepas juga,”kata ibu kepada empat cahaya mata ini.
TIP MUDAH MENGUASAI BAHASA MANDARIN
Selain itu, Sairah turut berkongsi bagaimana dia menggalakkan Umai menguasai bahasa ini.
“Apa yang saya buat, saya bawa dia berjalan. Dan kebetulan kalau tempat tu ada rakan-rakan atau anak-anak yang berbangsa cina, saya akan mengajar untuk Umai bercakap dengan mereka. Tegur supaya daripada situ dia boleh berbicara. Itu salah satu aktiviti Umairah.
“Kepada ibu bapa yang mana anak tidak boleh fokus kepada bahasa-bahasa lain tidak mengapa. Fokus kepada satu bahasa dulu. Selepas anak sudah boleh satu bahasa, bolehlah dia belajar bahasa yang lain pula,” kata Sairah dalam rancangan TV Pa&Ma.
Bagi anda yang ingin mengetahui lanjut mengenai tajuk ini, bolehlah menonton siaran ulangan rancangan TV Pa&Ma yang akan ke udara pada Sabtu, jam 11 pagi hanya di Astro Prima & Astro Prima HD.
Adik jom mandi! Kenapa kena mandi? Sebab badan adik dah kotor, seharian dah ke sana ke mari. Macam mana badan boleh kotor mama? terkadang tertekan mama melayan soalan-soalan si kecil yang tidak berkesudahan? Tak tahu apa yang patut anda respon, marah atau terus tersenyum. Namun itulah antara proses perkembangan si kecil yang baik untuk otak mereka.
Soalan Penting untuk Pembelajaran?
Apabila anak anda bertanya soalan, dia mengambil peranan aktif dalam pembelajaran sendiri. Mereka cuba untuk memikirkan bagaimana dunianya berfungsi dengan mencari maklumat. Sambil bertanya soalan, anak-anak sedang membangunkan kemahiran pemikiran kritikal yang membina kekuatan otak.
Bertanya juga merupakan satu bentuk komunikasi yang penting. Anak anda mencari maklumat daripada individu lain yang menurut mereka lebih mempunyai pengetahuan. Ia mungkin akan bertanya kepada anda, kakak atau abang mereka, ahli keluarga yang lain atau juga pengasuh mereka untuk mendapatkan maklumat yang mereka perlukan.
Kanak-kanak kecil lazimnya akan bertanya soalan apabila:
melihat sesuatu objek atau individu yang menarik minat mereka
Mencapai sesuatu objek atau orang
tertumpu kepada sesuatu yang menarik
Menyentuh sesuatu
melihat anda dengan ekspresi muka yang kehairanan
Soalan yang sering ditanya
Jenis soalan biasanya akan berubah mengikut perkembangan mereka. Berikut adalah soalan yang biasa ditanya mengikut peringkat umur mereka:
21-24 bulan – suka bertanya “apa tu?”
25-28 bulan – bertanya dengan intonasi yang tinggi
26-32 bulan – suka bertanya “ kat mana atau di mana?”
36-40 bulan – suka bertanya “ Siapa tu?”
40-49 bulan – soalan kenapa, bila dan bagaimana sering menjadi pertuturan
Adakalanya ibu dan ayah buntu untuk menjawab soalan si kecil yang berterusan. Sudah tentulah ia penting untuk menjawab soalan anak-anak tapi sebaiknya elakkan menjawab secara membuta tuli kerana ia mungkin mengurangkan peluang si kecil untuk berfikir sendiri dengan sokongan daripada anda. Apa yang boleh mungkin boleh anda lakukan adalah:
Menawarkan peluang atau pengalaman sebagai tindak balas kepada soalan si kecil. Contohnya jika si kecil terpandang objek yang menarik minat mereka, tawarkan kepada mereka untuk menyetuhnya dan rasakan pengalaman bermain dengan objek tersebut. Ia memberi peluang kepada mereka untuk terokai dan belajar tentang objek yang menarik minat mereka.
Cadangkan satu cara baru untuk meneroka sebagai jawapan kepada soalan si kecil. Contohnya jika mereka tak tahu bagaimana untuk membuka pintu yang tertutup. Anda boleh cadangkan supaya mereka menekan butang khas untuk membuka pintu tersebut. Ia menjadi panduan untuk si kecil mendapatkan jawapan daripada persoalan mereka.
Tanyakan soalan kepada mereka untuk menggalakkan mereka aktif berfikir untuk mendapatkan jawapan.
Anda juga boleh mencipta keadaan di mana anak-anak akan bertanya dan menunjukkan rasa ingin tahu si kecil:
Berikan mereka objek yang menarik untuk mereka terokai. Kanak-kanak mempunyai minat semulajadi untuk belajar tentang perkara-perkara baru.
Membaca buku bersama. Dengan membaca anda boleh berkongsi banyak idea dan berpeluang bertanya soalan tentang buku yang dibaca.
Bertanya soalan kepada mereka adalah salah satu cara berkomunikasi dengan berkesan. Kanak-kanak biasanya akan bertanya untuk mendapatkan maklumat atau jawapan daripada seseorang yang mereka percaya.
Lakukan aktiviti yang menggalakkan kanak-kanak berfikir bagaimana dan kenapa sesuatu perkara itu berlaku. Aktiviti seperti bermain pasir dan bermain air, membuat kraf dan bermain muzik memberi kanak-kanak peluang untuk berfikir dan meneroka apa objek atau alat tersebut boleh lakukan. Proses penemuan boleh merangsang banyak soalan baru.
Apa sahaja soalan si kecil, ibu dan ayah haruslah cuba untuk memberikan jawapan yang terbaik kerana ia penting untuk perkembangan otak si kecil anda.
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI.
Download
sekarang!
Tidak perlu bermodal besar untuk berikan anak rasa seronok, hanya menggunakan dua bahan ini mereka sudah boleh bermain dengan gembira sambil menajamkan skil motor halus dan menajamkan sensori. Modal yang keluar pun tak sampai RM5!
Puan Umairah Jamaah berkongsi cara mengajak si kecil melakukan aktiviti yang dipanggil messy play dengan tepung dan minyak untuk menghasilkan doh mainan.
Beliau memberitahu anak-anaknya cukup excited dengan aktiviti ini. Ia juga merupakan terapi kepada jari jemari kecil yang mungkin sudah terbiasa dengan hanya menyentuh skrin gajet! Berikut ialah perkongsian beliau,
RESEPI DOH MAINAN
Anak-anak yang dah biasa slide-slide screen tab atau smart-phone jari diorang ‘kejung’ sikit. Elok la ibu ayah buatkan doh ni sebagai TERAPI atau senaman jari.
Mudah sesangat resepi kali ni sebab guna dua bahan aje. Bahan-bahan pun yang sedia ada kat dapur rumah. Kos bahannya pun murah.
Nama benda ni ‘Cloudy dough’. Sangat-sangat membantu untuk meransang deria-deria kat badan Si Cilik. Kerah otot-otot kat jari jemari tu bergerak dengan lebih baik.
Dah tunggu apa lagi. Jom klik kat setiap gambar untuk arahan lebih jelas.
Dah boleh terus buat. Nisbahnya 4:1. Guna cawan yang sama untuk sukat.
4 cawan tepung jagung. 1 cawan minyak. Guna minyak terpakai pun bagus. Jimat
Gaul bersama untuk hasilkan doh yang buat anak anda gembira. Anda boleh ajak anak gaulkan dua bahan ini untuk rangsangan sensori pada jari jemari mereka.
Siap untuk diguna. Main tekap-tekap menggunakan penerap comel. Buat snow-man. Bina apa saja watak yang anak anak suka.
Amaran METMalaysia meramalkan hujan berterusan di enam negeri sehingga 8 Disember. Ketahui tip keselamatan penting untuk melindungi anak-anak ketika cuaca buruk.