Sebenarnya anak mengamuk atau tantrum adalah sebagai satu tanda yang dia inginkan perhatian ibu ayahnya. Biasanya kita berhadapan dengan hal begini dengan memarahi anak-anak. Itu membuatkan emosi anak semakin terganggu dan mereka merasakan kita tidak sayangkan mereka.

Dr Ahmad Luqman Bukhari mengatakan, untuk berhadapan dengan anak yang sedang ‘buat perangai’ ini adalah dengan memeluk mereka. Di dalam perkongsiannya itu, Dr Luqman memberitahu bahawa pelukan dapat meredakan tantrum anak.

Anak Tantrum, Ibu Ayah Mengamuk!

Takutnya bila tengok ada parent yang tiba-tiba naik hantu sama bila anak meragam dan mengamuk tak tentu hala.

Bukan Nakal, Anak Cuma Mahukan Perhatian

Selalunya budak jadi macam tu bukan sebab dia orang nakal. Tapi hati mereka rasa kurang kasih sayang, tak dapat cukup perhatian. Cuma yang sedihnya dia tak pandai nak ekspresikan perasaan tu dalam bentuk perkataan.

Itu yang kita nampak kelakuan dia pelik-pelik. Semata-mata nak tarik balik perhatian parent pada dia.

IKLAN
Nampak Anak Buat Hal, Terus PELUK Seikhlas Hati

Patutnya bila berlaku keadaan tu, kena segera rawat balik luka kat hati anak tu. Ubat paling efektif, kita cepat-cepat peluk dan cium anak seikhlas hati. Tunjukkan yang kita sebenarnya prihatin.

Artikel Menarik: [Anak Cepat Risau & Takut, 7 Cara Ini Pakar Saran Untuk Bantu Si Kecil Atasinya]

Dengan pelukan tu, bonding antara parent dan anak jadi menguat balik sebab masa tu badan akan keluarkan hormon oxytocin dan dopamine. Hormon-hormon ni lah yang rangsang kita semua kembali rasa tenang dan gembira.

Ada Ikatan Kuat, Anak Senang Dengar Kata

Dan yang paling best, biasanya anak yang ada ikatan kuat dengan parent mudah sangat nak dengar nasihat dan teguran. Sebab tu anak yang rapat dengan orang tuanya kita boleh nampak motivasi dalam diri mereka sangat hebat!

Saya selalu pesan pada isteri. Kita mesti biasakan tabiat peluk dan cium anak-anak masa mereka kecil lagi. Supaya anak-anak tak rasa janggal nak tunjukkan rasa sayang pada kita bila dia orang dah makin dewasa nanti.

Mudah-mudahan.

#notaDrALB

Sebenarnya anak-anak tidak tahu cara untuk meluahkan perasaan mereka. Perasan atau tidak, kadang-kadang bila mereka ajak kita bersembang, kita pula sibuk dengan hal lain? Biasanya yang menjadi ‘musuh ketat’ anak adalah handphone! Sibuk sangat kita dengan handphone sehinggakan anak bercakap pun kita tak peduli. Bila anak tantrum tak dilayan, kita marahkan mereka.

Artikel Menarik: [Rumah Mana Yang ‘Bebas’ Anak Conteng, Semua Merasa. Biarkan Mereka Terus Kreatif!]

Mungkin kita boleh adakan sesi khas untuk berborak dengan anak-anak setiap hari. Dalam sesi itu, tiada sebarang gangguan luar dibenarkan. Hanya kita dan anak-anak. Ambil tahu apa yang mereka mahu ketika itu. Dengan cara ini sebenarnya bonding akan menjadi lebih kuat dan kita dapat sama-sama berkongsi keinginan.