Setiap hari macam-macam menu mama papa cuba buat untuk gembirakan anak-anak kan. Kali ni jom kita cuba resipi donat mozzarella tarik, perkongsian daripada Puan Nd Yusof. (https://naddaily.com/). Menjadi lembut gebu donatnya dan paling penting bila tengok keju tu ditarik, terus terliur.

Paling menarik, bahan asasnya sama macam nak buat donat kampung biasa, cuma masukkan keju mozzarella di tengah-tengah donat. Memang superb!


Bahan Yis:
11 gram yis atau 1 peket
1 cawan air suam
3 sudu besar susu pekat
Campurkan dan biar aktif 20 minit

Bahan doh:
5 cawan tepung gandum
3 sudu besar mentega
1 sudu kecil garam
1 cawan air (masuk sikit sikit ya)
Keju mozzarella parut

Satukan dulu bahan yis dan biar yis kembang atau aktif selama 20 minit. Tutup dengan kain supaya tak masuk habuk.

Sementara tunggu yis kembang. Kita mula buat adunan tepung donat. Masukkan 5 cawan tepung gandum, 3 sudu besar butter dan 1 sudu kecil garam. Ramas-ramas dengan tangan aja.

Kemudian tuangkan yis kita yang dah kembang tadi. Gaulkan dengan sudu atau spatula.

Sediakan satu cawan air, masukkan sedikit demi sedikit dan kita boleh mula menguli. Ramas-ramas dan tekan dengan tangan sampai tepung dan air tadi bersatu.

IKLAN

Adunan memang akan agak lembik-lembik sedikit macam ni. Tutup dengan kain atau tip nak bagi doh kita cepat naik, masukkan dalam oven tapi jangan ON apinya ya. Biarkan dalam oven 20 minit.

Bila doh dah kembang, boleh mula bentuk donat kita. Doh kembang tu selalunya dia naik dua kali ganda macam ni.

Bahagi doh kepada tiga bahagian. Ambil satu dan kemudian bulat-bulatkan. Lepas tu bahagi pula kepada enam bahagian sama besar (boleh agak-agak aje).

Gelek satu doh kecil agak nipis, kemudian masukan keju mozzarella di tengah-tengah. Lebih banyak keju, lebih sedap. Kemudian tutup doh kita tadi dan bulatkan semula. Letak dalam dulang dan ulang untuk yang lain.

IKLAN

Inilah dia donat kita sedia untuk digoreng.

Gunakan api sederhana untuk menggoreng. Balik-balikkan donat biar masak sekata. Bila dah kuning kecoklatan, boleh angkat donat kita.

Biar donat agak sejuk sedikit sebelum kita gaulkan dengan gula. Nanti gula tu cair pula. Makan donat sementara tengah panas-panas lebih sedap. Lembut, gebu dan barulah menjadi tariknya.

Untuk video cara membuat donat mozzarella tarik ini, boleh juga lihat video di sini ya. Selamat mencuba!

IKLAN

Menarik: Tak Yakin Buat Donat, Ini Rahsia Donat Kampung Kembang Bulat Cantik, Doh Pun Lembut & Gebu

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.

Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.

Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.

So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?

Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)