Menu simple dengan gabungan ikan rebus atau kukus dengan sos pedas antara menu yang pastinya membuatkan kita makan bertambah. Lagi lagi bila gabungannya pedas menyengatkan yang membangkitkan selera.

Nak cara kelainan dan makan nasi bertambah-tambah jom cuba resipi padu Ikan Siakap Rebus Thai yang dikongsikan oleh Zat Hernani ni. Memang padu!


Hari ni Mommy Zat masuk dapur siapkan menu Ikan Siakap Rebus Thai. Sambil layan hujan-panas-hujan panas.

Ada 2 cara :-
🔺Kukus/Rebus semua bahan sekali dengan ikan.
🔺Kukus/Rebus asing untuk bahan sos/kuah & ikan.

Mommy rebus buat kuah asing je hari ni. Cumanya nanti isi ikan dan kesedapan kuah thai pedas & masam manis tu tak betul-betul mesraaaa. Opss. Kecur air liur. Sedap weh! Kalau nak sekalikan semua, part asam limau nipis tu kita masukkan akhir sekali. Baru tak rasa pahit.

Resepi dan gambar di sertakan sekali. Takde video sebab nak cepat makan. Hahaha. Hujan-hujan gerimis ni perut cepat lapar tau.
Enjoice & happy cooking!

Ikan Siakap Rebus Ala Thai

Bahan-bahan:
Ikan siakap
Tomato ceri
Limau nipis
Daun ketumbar
Cili merah & cili hijau
Bawang putih
Sos ikan Thai
Sos cendawan
Air asam jawa
Kicap cair
Garam
Perasa
Serbuk limau nipis
Gula kabung

Rebus ikan dengan sos kicap cair. Letaklah akar daun ketumbar. Tak letak pun tak apa. Saya guna kaedah rebus. Tak kukus sebab pengukus tak ada yang kecik. Huhu. Kalau kukus lagi sedap lah kan.

IKLAN

Dah selesai rebus, tos ikan. Angkat hati-hati kasi cantikkk punya.

Amik air rebusan ikan tadi dan campurkan dengan semua bahan.

Masukkan cili merah, cili hijau dan bawang putih yang dikisar kasar. Biji cili tu boleh buang awal kalau tak nanti berbijik-bijik masuk perut. Bahaya. So, pandai-pandailah buang ye.

Masukkan sos ikan thai. Boleh adjust ikut citarasa.

Masukkan mushroom sauce. Sos cendawan ni wangi sangat! Ada di jual di pasar basah. Jarang jumpa kalau kat mall. Biasanya orang Thailand akan guna waktu pesta makan sayur. Masukkan sos ni ke dalam kuah sup ouh sedapnya.

Masukkan air asam jawa.

Masukkan semua bahan. Kalau nak lagi sedap, boleh lebihkan ikut citarasa masing-masing.

Masukkan semua sekali. Limau nipis tu perahlah nak banyak mana pun. Ouh kecur air liurku.

Daun ketumbar tu boleh je nak hiris pendek terpulang kepada korang. Pendek, panjang, nipis pun bolehh aja asalkan masuk mulut, kunyah dan kenyang!

Ni ha rupa dia sebelum kita tuang ke atas ikan. Biji cili tu buang la yee. Risau pulak tengok biji banyak. Tapi dah bercampur-gaul dengan chopped bawang putih. Haha. Okay next!

1, 2, 3 tuang!

Ni ha rupa jelitawan kita hari ni. Looks sooo Yummy! Daun ketumbar tu boleh hiris nipis kalau takmau nampak cacat.

Sodap haihhhh. Makan pulak dengan nasi panas. Adudududuu menambah-nambah pulak hari ni.

Artikel berkaitan: Resipi 8K Share, Ikan Siakap Stim Ala Thai Patut Cuba, Terliur Dibuatnya!

Nak relaks, jom cuci mata di SINI.

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)