Bagi yang merindui laksa yang seringkali di jual di kiosk Pusat Membeli Belah, Aeon, jangan gusar kerana anda kini boleh mencubanya sendiri di rumah dengan rasa yang sama. Resipi yang dikongsikan oleh Sharifah Zuhaiza ini anda boleh cuba.

Resipinya ringkas malah tanpa disangka hanya menggunakan bahan yang mudah dan tidaklah terlalu banyak. Mudah dicari. Jom cuba!


Ok gaisss. Aku nak share resepi laksa sama rasa laksa aeon tu. Memang sedap nangis bucu meja punya. Suami aku yang tak makan laksa pun makan bertambah. Dahlah senang giler buatnya.

RESEPI ALA-ALA LAKSA AEON

IKLAN

Bahan-bahan:
Sardin 2 tin kecil (1 tin blend, 1 tin lenyek kasar je)
Pes asam pedas adabi
Bawang besar
Bawang holland setengah biji
Asam keping
Belacan
Daun kesum
Bunga kantan
Bebola ikan
Laksa basah

Blend sardin 1 tin, pes asam pedas, bawang, belacan. (boleh juga nak blend nenas sikit).

Campak semua bahan dalam periuk. Letak air. Masak le ikut pekat mana kuah yang kita nak. Jangan lupa letak garam dan gula.

Sos/kuah sardin tu letak sikit. Kalau suka rasa ikan yang kuat letak semua pun tak apa. Tapi better letak sikit-sikit sampai dapat rasa yang kita suka. Takut bau hanyir.

Last sekali letak bebola ikan. Petis udang terpulang nak letak ke tak. Nak masuk nenas pun boleh. Daun pudina pun boleh. Anak-anak aku tak makan jadi aku tak letak pun. Olah ikut selera masing-masing.

Taaraa, dah siap. Resepi atas ni untuk 3-4 orang makan ye.

Selamat mencuba.

Resipi wajib cuba: Bubur Som Som Sagu Buah Naga Versi Baby Mudah Sedap, Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali!