Roti canai antara sajian sarapan kegemaran ramai termasuk anak-anak. Lebih enak kalau dihidang bersama kuah kari serta sambal yang power! Kalau mama nak buat sendiri roti canai untuk keluarga, boleh ikuti resipi ini.

Resipi ini sesuai untuk anak berumur 3 tahun ke atas kerana terdapat garam, gula di dalam bahan adunan. Bagi anak yang mempunyai alahan terhadap telur, roti ini sesuai kerana tiada telur dalam bahan adunanya.

ROTI CANAI (tanpa telur)

IKLAN

Bahan-bahan;

*1 sb gula
*1 sb susu pekat
*1 sb planta ( cairkan dalam kuali )
*1 sudu kecil kfc garam
*1 cawan air sejuk dari peti
4 cawan gandum

Cara penyediaan;

Sebatikan smua bahan bertanda untuk bagi gula larut, pastu masukkan gandum sedikit-sedikit sambil tu uli. Uli sampai sampai doh jadi licin. Lepastu bulatkan ikut besar mana kita nak.

Agak-agak la, saya buat dapat 10 biji. Nak besar lagi boleh buat 8 biji je. Lepas tu sapu minyak, sebenarnya minyak tu sikit je, tapi bila dah tengelam roti tu nampak macam banyak.

Dalam 3-4 jam dah boleh goreng. Masa tebar dengan goreng minyak tak perlu guna banyak sangat dah. Cara tebar boleh google. Saya pun blajar dari google tapi tak. Saya pun tak berapa pandai jugak… Tapi suka mencuba… So selamat mencuba la semua yea…😊

Sumber: Rohani Ibrahim