Isteri memerlukan perhatian daripada suaminya. Benar, mungkin ada teman rapat yang lain, boleh berkongsi cerita tetapi tidak sama dengan kehadiran suami di sisi. Tidak perlu buat apa pun, dengan hanya meluangkan masa bersama isteri dan mendengar ceritanya sudah cukup membuatkan si isteri terasa diberikan perhatian. Di pejabat dan puas tengok phone, kalau boleh bila sudah balik ke rumah tu, tataplah pula wajah isteri dan anak-anak.

Dalam laman Facebooknya, pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew memuat naik sebuah video pasangan suami isteri saling meluahkan perasaan dan bermaafan antara satu sama lain. Mengiringi video tersebut, Ustaz Ebit ada berkongsi sebuah kisah rumah tangga, di mana seorang isteri amat mendambakan perhatian daripada suaminya. Memberi sedikit tip bagaimana untuk mengembalikan keharmonian rumah tangga, berikut perkongsian dari Ustaz Ebit.

Artikel Menarik: [Masih Tak Bersalin Walau Dah Sampai Waktu. Risiko Anak Tertelan Najis]

SUAMI ISTERI

Seorang kakak tanya. Suaminya setiap hari balik pukul 1 dua pagi. Kadang-kadang balik awal. Tapi terus pegang hp dan tak bercakap langsung.
Katanya, setiap hari saya bekerja. Kena urus anak 3 orang seorang diri. Urus rumah seorang diri. Saya tak kisah pun. Cuma sedihlah ustaz.
Apa saya patut buat. Ada amalan tak saya boleh buat supaya suami saya nak pandang saya. Pedulikan saya.

Stress sangat dan dah puas menangis. Penat dan rasa macam jadi bodoh jer rasa. Macam tak berguna. Saya cuma nak dia beri sedikit perhatian untuk saya dan bimbing saya. Bukan nak banyak pun..suami saya solat pun liat. Jarang nampak dia solat. Sedih rasa. Dulu saya pun jahil. Tapi sekarang saya dah mula perbaiki diri dan jaga solat. Tapi dia masih belum berubah.

Begitulah puan keadaan hari ini. Sedih dan kasihan lihat keadaan hari ini. Rumah jadi macam hotel. Tempat tidur jer. Dulu rumah zaman Nabi saw walau buruk dan sempit tetapi penuh bahagia di dalamnya. Rumah tempat bahagia. Rumahtangga pengubat jiwa.
Cuba puan buat 3 amalan ini:

Pertama solat sunat hajat 4 rakaat hajat setiap hari.2 kali salam. Doa khusus buat suami. Baca laa ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin 300kali selepas solat. Hati manusia dalam genggaman Allah. Doa lebih berkuasa dari segalanya.

Keduanya tetapkan waktu Ta’lim. Dan ajak suami sama-sama duduk. Jika dia tak mahu, teruskan buat bersama anak-anak. Jangan tinggalkan amalan Ta’lim. Baca Al-Quran dan hadis buat rumah bercahaya dan hidup. Malaikat yang bawa rahmat dan ketenangan memenuhi rumah kita.

Artikel Menarik: [Sebelum Tidur, Suami Isteri Kena 0-0 Dulu. Baru Terang ‘Nur’ Dalam Rumah Tangga]

Ketiga setiap malam sebelum tidur cium tangan suami dan kata lebih kurang begini. “Abang saya minta maaf atas semua salah silap saya. Terima kaseh jadi suami saya. Tolong pimpin saya sampai melangkah masuk syurga”
Bila seseorang mula rasa ini salah saya. Rahmat Allah bersamanya. Pertolongan Allah datang. Bila 2 orang mula caci mencaci kita terjauh dari rahmat Allah.
Rahmat Allah hilang.

Dia pun buat selama seminggu. 3 perkara ini. Suaminya menangis semasa hari ketujuh dia buat. Suaminya minta maaf. Sebenarnya abang yang tak baik. Abang yang berdosa. Maafkan abang sayang.
Syukur hari ini ramai kerana doa isteri dapat bawa suami ke keluargasunnah-ebitlew

Seorang kakak tanya. Suaminya setiap hari balik pukul 1 dua pagi. Kadang-kadang balik awal. Tapi terus pegang hp dan tak bercakap langsung. Katanya, setiap hari saya bekerja. Kena urus anak 3 orang seorang diri. Urus rumah seorang diri. Saya tak kisah pun. Cuma sedihlah ustaz. Apa saya patut buat. Ada amalan tak saya boleh buat supaya suami saya nak pandang saya. Pedulikan saya. Stress sangat dan dah puas menangis. Penat dan rasa macam jadi bodoh jer rasa. Macam tak berguna. Saya cuma nak dia beri sedikit perhatian untuk saya dan bimbing saya. Bukan nak banyak pun..suami saya solat pun liat. Jarang nampak dia solat. Sedih rasa. Dulu saya pun jahil. Tapi sekarang saya dah mula perbaiki diri dan jaga solat. Tapi dia masih belum berubah.Begitulah puan keadaan hari ini. Sedih dan kasihan lihat keadaan hari ini. Rumah jadi macam hotel. Tempat tidur jer. Dulu rumah zaman Nabi saw walau buruk dan sempit tetapi penuh bahagia di dalamnya. Rumah tempat bahagia. Rumahtangga pengubat jiwa. Cuba puan buat 3 amalan ini. Pertama solat sunat hajat 4 rakaat hajat setiap hari.2 kali salam. Doa khusus buat suami. Baca laa ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin 300kali selepas solat. Hati manusia dalam genggaman Allah. Doa lebih berkuasa dari segalanya. Keduanya tetapkan waktu Ta'lim. Dan ajak suami sama-sama duduk. Jika dia tak mahu, teruskan buat bersama anak-anak. Jangan tinggalkan amalan Ta'lim. Baca Al-Quran dan hadis buat rumah bercahaya dan hidup. Malaikat yang bawa rahmat dan ketenangan memenuhi rumah kita. Ketiga setiap malam sebelum tidur cium tangan suami dan kata lebih kurang begini. "Abang saya minta maaf atas semua salah silap saya. Terima kaseh jadi suami saya. Tolong pimpin saya sampai melangkah masuk syurga" Bila seseorang mula rasa ini salah saya. Rahmat Allah bersamanya. Pertolongan Allah datang. Bila 2 orang mula caci mencaci kita terjauh dari rahmat Allah. Rahmat Allah hilang.Dia pun buat selama seminggu. 3 perkara ini. Suaminya menangis semasa hari ketujuh dia buat. Suaminya minta maaf. Sebenarnya abang yang tak baik. Abang yang berdosa. Maafkan abang sayang. Syukur hari ini ramai kerana doa isteri dapat bawa suami ke keluargasunnah-ebitlew

Posted by Ebit Lew on Sunday, 6 October 2019

Kadang-kadang bila ada depan mata sukarnya kita untuk bersyukur dan menghargai. Bila suatu hari nanti orangnya mugkin sudah tiada, baharulah kita mahu menangisi ruang waktu yang terbuang tanpa kita nikmati bersamanya. Semoga perkongsian Ustaz Ebit dapat membantu kita menjalani kehiduoan rumah tangga ke arah kebahagiaan.

Sumber: Ustaz Ebit Lew