Menjadi budaya kanak-kanak apabila hari raya pastinya aktiviti kunjung-mengunjung dari rumah ke rumah menjadi perkara yang wajib dilakukan! Disebakan itulah masyarakat kita sudah terbiasa menerima tetamu kecil yang datang beraya.

Namun lain pula kisahnya yang berlaku kepada wanita ini setelah menerima kunjungan dari sekumpulan kanak-kanak yang ingin beraya.

Menurut perkongsian yang tular di Facebook, Puan Norfatin hanya berkongsi cerita yang baru sahaja berlaku kepadanya dan memohon orang ramai agar berwasapada jika kumpulan kanak-kanak yang sama datang beraya. Risau ada yang terkena sepertinya.

“Kejadian yang berlaku di rumah saya..Jadi saya nak pesan la kot ada budak-budak tu datang beraya mohon berjaga-jaga la..”

IKLAN

“Petang tadi (semalam) rumah saya ada sekumpulan budak-budak (9 org) semua pakai baju merah sedondon, berkulit gelap datang nak beraya, sebab nampak budak-budak kan jadi kami bagi jelah diorg masuk kebetulan ade kakak saya sekali datang masa tu”

Dalam pada kami sibuk dok hidang-hidang air budak-budak tu sempat menyelongkar beg tangan orang, mula-mula kami tak perasan dah budak-budak tu balik, tengok sampul-sampul duit raya dah hilang.. kami jumpa sampul-sampul tu dalam bilik air, tapi dah kosong baru teringt budak-budak tu guna bilik air tadi”

 

IKLAN

“Masa budak2-budak tu beraya macam-macam soalan diaorg tanya, dalam rumah ada siapa? bilik berapa? macam-macam la.. kami pun tanya ramai-ramai dari mana, katanya bandar mahkota (brookland), ikotkan jauh jgk la dr Bukit Changgang ni katanya datang naik kereta mak sedara hantar tapi mak sedara tak masuk cuma tunggu dalam kereta”

“Bila pikir balik buat apa sanggup datang susah-susah dari jauh tak ada sedara mara pun kat sini, tapi datang hantar budak-budak tu beraya.. kami semua jadi tanya tanya sakarang ni, & dalam keadaan risau jugak.. sebab budak-budak tu tanya macam-macam detail kita malam ni tido kene jaga-jaga la jawabnya..”

IKLAN

Sumber: FB Norfatin Mat Tahia

Ketahui fungsi caresat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up! Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!