Marah antara salah satu emosi biasa yang ada pada setiap manusia. Namun, marah yang keterlaluan akan membawa banyak perkara negatif, seperti menjejaskan imej sendiri dan hubungan dengan pasangan, anak-anak dan orang sekeliling kita.

Bila jadi mak-mak, cepat betul rasa nak marah. Tapi kalau ikutkan, benda kecik jer pun anak buat. Kita yang selalu over.

So macam mana nak jadi tenang ni? Tak susah, tak senang. Tapi kita cuba sama-sama.

Be Responsive / Cuba kawal

– Jangan mudah melatah, tarik nafas dalam-dalam.
– Jangan cepat nak marah atau tinggi suara.
– Jangan cepat menyinga.

Be attentive / Beri perhatian

IKLAN

– Cuba perhati apa anak nak buat
– Banyakkan mendengar
– Cuba untuk faham anak-anak

Kadang-kadang kita selalu marah, tanpa tengok atau dengar dulu apa yang anak nak sebenarnya.

Empati

IKLAN

– Cuba faham perasan anak
– Cuba duduk dan tengok dari sudut pandang anak

Kadang-kadang anak tumpahkan air, kita terus marah. Rupa-rupanya anak nak bawakkan air untuk kita. Tapi tangan tak stabil, sebab tu tumpah.

Bila kita terus marah tanpa tanya, kita akan bantutkan sifat curiosity, sifat murni & sifat nak belajar yang ada dalam diri anak.

IKLAN

Bila kita tanya, kita bantu, kita bagi semangat, dari situ kita didik anak untuk belajar.
Kita cuba okay? InshaAllah.

Kredit: Alina Adenan

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/