Semua anak-anak kecil ada satu sifat ingin mencuba walaupun tindakannya itu bahaya. Mereka belum faham kesan di sebaliknya jika sesuatu berlaku atau memudaratkan dirinya. Jadi ibu bapa perlulah sentiasa berhati-hati.

Kadang perkara yang kita tak terjangka dek akal pun anak-anak boleh buat. Tahu-tahu pun bila nampak ada sesuatu yang tak kena pada mereka. Begitu juga yang berlaku pada seorang ibu, Puan Roslinah Roslee apabila anaknya korek span sofa dan makan sehingga muntah.

Saya ingin berkongsi kejadian yang berlaku pada saya dan anak. Tolong SHARE supaya ibu bapa sentiasa ALERT dan pantau anak-anak yang sedang aktif. Lambat sikit saya tak tahu apa yang jadi.

Pagi tu Farel bangun macam biasa, dah siap mandikan dia, bagi makan bubur. Habis makan saya bagi dia minum air sementara saya letak mangkuk bubur di dapur. Kemudian saya dengar anak saya yang sulung menjerit “Mama, adik muntah”. Saya bergegas ke ruang tamu, tengok Farel muntah-munta, bersepah dengan muntah.

IKLAN

Tak buang masa saya letakkan dia atas riba meniarap dalam keadaan kepala ke bawah sedikit. Saya tepuk kuat-kuat belakang badan dia. Alhamdulillah keluar semua yang dia makan. Terus tak muntah lagi.

Kemudian saya mandikan, uruskan dia dulu. Bagi susu, nak tengok dia muntah lagi atau tak. Tapi ok, dia tak muntah dan terus tidur. Baru saya uruskan untuk bersihkan tempat yang dia muntah tadi. Nak pastikan apa yang dia dah makan. Rupa-rupanya dia makan span.

Dah siap kemas saya periksa dari mana dia dapat span tu. Dan saya ternampak sedikit robekkan di sofa. Dia makan span yang ada dalam sofa tu. Bila minum air, span tu mengembang di tekak. Nasib baik lah dapat keluar kan.

Ya Allah, bersyukur sangat. Kalau tak saya tak tahu la apa yang jadi. Masa tu ayah Farel tak ada.

Moga kisah saya ni jadi iktibar buat ibu bapa yang lain. Anak-anak sedang aktif kena sentiasa berhati-hati. Alhamdulillah syukur sangat-sangat Farel tak ada apa-apa.

Kredit: Roslinah Roslee

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)