Sekali pandang persis kuih bakar pandan namun kuih yang satu ini bukanlah kuih bakar sebaliknya Seri Muka Bakar Pandan yang cukup istimewa rasanya. Gabungan pulut dengan bahagian atas adunan yang berlemak buat seri muka bakar ini cukup sedap.

Uniknya resipi yang dikongsikan oleh Chef Azmin Zain ini cukup hebat malah bukan hanya dikukus bahkan turut dibakar bagi menambah kerangupan pada bahagian atas kuih seri muka. Nak tahu macam mana rasanya sedapnya, kenalah cuba!


Kuih yang popular di belah-belah utara tanah air kita. Harum semerbak bau pandan bakar dia. Asalnya kuih ni kita buat macam kuih Serimuka Pandan Kukus, dah separuh masak kita bakar pulak dalam oven, pakai api atas oven tu tinggi.

Resipi Pulut

1 kg beras pulut
300 ml santan
1 sb garam
500ml air
3 helai daun pandan
Kukus letak minyak satu sudu makan selama 45 minit.

IKLAN

 

Resipi Bakar Pandan

10 biji telur
1 kg santan
500gm gula
300ml air pandan
300gm Tepung Ros
400gm Tepung ubi
50gm Tepung beras
50gm Tepung jagung
1 sk garam
Bancuh sekali (campurkan semuanya) dan tapis.

Pulut yang dah siap kukus, tekan padat-padat dalam loyang yang dah di letak minyak sikit. Rata dan padatkan.

Baru tuang kepala santan pandan tadi. Kukus lagi 45 minit.

Lepas itu panaskan oven dengan api 200c. Guna api atas je. Masak dalam 20 minit.

Jenguk-jenguklah juga tengok dia hangus-hangus manja kira dah ok lah tu.

Apa-apa pun jangan lupa bismislah dan selawat sebelum nak mula masak. Inshaallah menjadi lah dia nanti.

Resipi wajib cuba: Roti Nak Expired Buat Kuih Lapis Koko Roti Gardenia Lembut Sangat, Sedap!