Panggil anak dari jauh kadang-kadang mencabar juga. Anak tak dengar atau ada masa anak saja tak nak respon bila kita panggil tu. Sampai nak terkeluar tekak menjerit panggil nama anak.

Artikel Menarik: [“Saya Nak Sangat Dia Panggil Saya.” Doktor Ini Kongsi Kisah Sedih Pasangan Mahu Dengar Anak Bercakap]

Sebenarnya anak yang tidak menyahut panggilan kita tu mahukan perhatian. Mereka seronok apabila nama dipanggil beberapa kali, menandakan kehadiran mereka dihargai oleh mama papa. Lagi banyak kali kena panggil, dia rasa diperlukan.

Macam-macam ragam waktu anak kecil ni kan? Seronok nak dibuat kenangan bila semuanya dah besar nanti. Sebaik-baik cara untuk kita ‘menyeru’ anak, gunalah panggilan yang baik-baik. Contohnya, “Rafid sayangggg..” atau “Mana anak bertuah Mommy yang namanya Dhani tu?”. Dengan cara panggilan begini, anak akan rasa bahagia dan ia dapat membuatkan anak menjadi yakin dan sentiasa positif.

Artikel Menarik: [Elak Stres & Marah-Marah Anak, Jadilah Mak Ayah Mudah Terhibur. Ini Cara Belajar Bersyukur!]

Bercerita tentang memanggil anak ni, lucu pula bila lihat video yang dikongsikan oleh penyanyi cantik, Adira Suhaimi. Semasa dia sedang duduk di dapur, dia mahu memanggil anak lelakinya iaitu Assan. Pada awalnya macam biasa saja, tapi bila Assan masih tidak menyahut atau datang pada Adira, dia mula menggunakan ‘suara petir’.

Jom, tengok video Adira panggil Assan!

IKLAN

Sebaik mendengar suara high pitch ibunya, terus dia datang ke dapur. Ibu kepada tiga orang ini lantas memujuk dan memeluk anak lelakinya itu. Menerusi kapsyen, Adira sempat bergurau mengatakan awaslah yang duduk dekat dengan ibu-ibu bila suara lantang dah keluar!

Artikel Menarik: [Kagum Tengok Cara Hanis Tegur Alisa Bila Kata Manggis Tak Sedap. Lembut Tapi ‘Sampai’]

 

Video tersebut telah mendapat hampir 30,000 tanda suka dan ramai juga yang meninggalkan komen terhibur melihat gelagat Adira dan anak-anaknya;

IKLAN

Bila tengok video Adira ni, memang boleh relate. Biasanya memang terkeluar suara macam ni waktu nak panggil anak. Lagi-lagi bila dah sekali dua dipanggil, masih tak menyahut. Bukan marah pun, cuma nak pastikan anak dengar yang kita tengah panggil dia kan?

IKLAN

BELI BUKU BEST DI SINI! 

Mama jom rileks jap, klik link ni!

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)