Dah jadi lumrah anak-anak, patang nampak kolam renang punyalah seronok. Memang teruja nak mandi kolam! Tak ada masalah untuk benarkan anak-anak mandi kolam, cuma perlu pentingkan aspek keselamatan. Jangan biarkan anak mandi tanpa pengawasan orang dewasa.

Tak Sangka Boleh Kena Cirit-Birit Bila Anak Mandi Kolam, Doktor Kongsi Sebabnya!

Nak seronok tu boleh tapi kena utamakan keselamatan di kolam renang juga. Takut terjadi kemalangan yang tak diingini. Selain risau anak lemas, ada juga beberapa perkara lain yang perlu mama papa titikberatkan. kadang-kadang bila mandi kolam, anak mungkin berisiko untuk mengalami cirit-birit.

Baca Juga:

Bangga Dengan Kerja Ayah! Kanak-Kanak Ni Gayakan Uniform Ayah Untuk Tema Kerjaya

Usia Baru 7 Tahun, Impian Arkan Bergelar Pilot Jadi Kenyataan. Memang Ada Bakat!

Seronok Dapat Beg Idaman, Sampai Menitis Air Mata. Sikap Kanak-Kanak Ni Dipuji Ramai

Ikuti penjelasan dari Dr. Ahmad Luqman Bukhari mengenai hal ini;

Risau betul bila jumpa anak-anak kecil jatuh sakit lepas mandi kolam! Musim orang semua tengah bercuti ni lagilah banyak kes macam tu.

Kadang tu ada mak ayah yang datang beritahu anak dah beberapa hari demam panas tak kebah kebah. Lembik lesu tubuh kecil budak tu.

IKLAN
Tak Sangka Boleh Kena Cirit-Birit Bila Anak Mandi Kolam, Doktor Kongsi Sebabnya!
Kredit foto: Facebook Mohd Azizi

ANAK MUNTAH, CIRIT-BIRIT & TAK LALU MAKAN LEPAS MANDI KOLAM

Ada yang terbatuk-batuk, cirit birit, sakit perut memanjang sampaikan hilang selera nak makan lepas mandi kolam. Ni semua sebenarnya boleh jadi akibat Recreational Water Illness (RWI).

Sebab tu kena berjaga jaga sikit bila pergi ke kolam mandi ni. Lagi pulak bila dah ramai sangat masuk mandi kat situ. Tak mustahil najis dan air kencing bercampur sekali kat situ. Memang beranak pinak lah kuman kat dalam tu.

BANYAK KUMAN DALAM AIR KOLAM

Ada banyak jenis kuman dalam air kolam tu.

Ada E. Coli (yang jadi punca cirit-birit), Legionella (punca jangkitan pada salur pernafasan) dan macam macam jenis lagi. Chemicals dalam pools pun boleh efek mata dan kulit.

IKLAN
Tak Sangka Boleh Kena Cirit-Birit Bila Anak Mandi Kolam, Doktor Kongsi Sebabnya!
Kredit foto: Facebook Mohd Azizi

MATA MERAH-MERAH & RASA PEDIH

Benda ni kalau termasuk ke mata, akhirnya mata jadi pedih dan merah menyala.

Kalau terminum air kolam tu hingga masuk ke saluran penghadaman, tak pasal pasal si kecil terkena cirit-birit.

Bila air kolam bersentuh dengan tubuh anak kita lebih lebih lagi mana yang ada luka luka pada badan, terus kuman tu masuk melalui pembuluh darah.

Jadi nak elakkan penyakit ni semua, tolong sama sama amalkan 3 panduan penting ni:

IKLAN

1️. Sebelum nak masuk mandi atau lepas keluar je dari kolam mandi tu, make sure bilas badan si kecil dengan air bersih.

2. Jangan bagi anak mandi kolam kalau dia tengah cirit-birit. Mana yang masih pakai pampers, tukarkan selalu pampers dan bersihkan elok elok. Yang dah pandai ke tandas, ajaklah dia ke tandas bila nak buang air.

3️. Pesan pada anak, jangan telan air kolam tu. Ingatkan berulang-ulang kali pun tak apa.

Tolong share paduan penting ni dengan kawan-kawan yang lain tau. Jika tiba tiba anak jatuh sakit jugak lepas mandi kolam (naudzubillah), lekas bawa si kecil tu ke fasiliti kesihatan untuk rawatan.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Tak Sangka Boleh Kena Cirit-Birit Bila Anak Mandi Kolam, Doktor Kongsi Sebabnya!

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera di sini https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/