Ramai yang tidak tahu malah adakalanya menolak untuk mengambil suntikan ini dengan pelbagai alasan. Ini yang dikongsikan oleh Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan.


Darah orang mengandung ni Allah jadikan lebih pekat dari biasa, dan secara normalnya darah ibu ini senang nak membeku untuk menyediakan ibu untuk proses bersalin – kalau berlaku pendarahan yang banyak, badan sudah bersedia mengurangkan pendarahan dengan cepat-cepat mengaktifkan sistem pembekuan darah.

Rahim yang makin membesar yang mengandungi bayi akan menekan saluran darah utama di dalam badan ibu mengandung menyebabkan aliran darah kurang lancar dan tersekat-sekat. Bila pengaliran darah kurang lancar ditambah pula dgn sifat semulajadi darah ibu yang senang beku, maka fenomena thrombosis / darah beku sangat senang terjadi.

Masalah darah senang membeku ini 5 KALI GANDA masa berpantang, jika dibandingkan ketika mengandung. Hal yang demikian kerana terdapat perubahan komposisi air lepas bersalin menyebabkan darah LAGI PEKAT, risiko meningkat lebeh-lebih lagi pada 3 minggu pertama lepas bersalin.

Kebiasaannya, darah beku akan terbentuk di saluran darah kaki dahulu. Apabila darah beku berkumpul dengan lebih banyak di bahagian kaki sekaligus menyebabkan keadaan Deep Vein Thrombosis. Ibu mengalami bengkak kaki secara tiba-tiba dan mengadu sakit pada betis ketika berjalan.

Sekiranya masalah ini tidak dikenal pasti dan rawatan diberikan segera, darah beku pada saluran darah kaki ini akan pecah kepada cebisan kecil pada bila-bila masa bergerak ke peredaran darah peparu menyebabkan saluran darah peparu tersumbat dinamakan pulmonary embolism, boleh membawa MAUT.

FAKTOR-FAKTOR MENINGKATKAN PELUANG MENDAPAT DARAH BEKU
(Nombor dalam kurungan tu memberitahu score yang diberikan pada ibu jika ada faktor tu)

IKLAN

Lain hospital mungkin menggunakan sistem scoring yang tersendiri dan mempunyai kriteria yang mungkin kurang daripada yang kat bawah ni. Follow doktor tu, jangan pergi bertekak ngan dia plak*

*Ibu pernah ada darah beku masa kehamilan sebelumnya (4)
* Umur ibu 36 tahun dan ke atas (1)
* Obesiti ( 1 atau 2 )
* Anak sudah lebih 3 orang (1)
* Merokok (1)
* Urat-Urat timbul pada kaki (1)
* Pre-eclampsia (1)
* Kehamilan kembar 2 atau 3 (1)
* Pembedahan Caeserean secara kecemasan (2)
* Pembedahan Caeserean secara elektif (1)
* Kelahiran guna Forceps (1)
* Proses bersalin yg panjang ( lebih 24 jam) (1)
* Tumpah Darah ( lebih 1 liter ) (1)
* Kelahiran pramatang kurang 37 minggu (1)
* Kelahiran mati (1)
* Sebarang prosedur yang dibuat ketika mengandung (kecuali repair koyakkan bersalin) – operation buang appendix (3)
* Muntah-muntah teruk masa hamil (3)
* Ibu ada jangkitan kuman teruk (1)
* Ibu tak gerak-gerak, kekeringan tak minum air (1)
Kalau tambah nombor-nombor dalam kurungan tu, jika score 4 atau lebih, ibu perlu dimulakan ubat mencegah darah beku sejak AWAL MENGANDUNG.

Kalau score 3, ubat mencegah darah beku dimulakan pada 28 MINGGU KEHAMILAN
Kalau score 2, ubat mencegah darah beku dimulakan LEPAS bersalin selama 10 HARI

Untuk makluman semua, IBU MELAYU yang meninggal akibat pulmonary Embolism ini adalah PALING TINGGI jika dibandingkan dgn kaum-kaum utama di Malaysia. Kenapa ?

Takda jawapan lagi untuk menerangkan keadaan ini. Berdasarkan analisis, ibu-ibu Melayu lebih Obes dari kaum lain, dan MAJORITI ( bukan semua ) mengamalkan pantang larang adat Melayu yang mana menegah dan melarang IBU berpantang supaya tidak minum air yang mencukupi ketika berpantang, kena banyak berehat dan baring saja dan dilarang berjalan sana sini atau bergiat aktif kerana timbulnya fahaman ‘BENTAN’.

Satu lagi, Ibu melayu kebanyakan tidak mendengar nasihat doktor untuk mengambil suntikan mencegah darah beku – Enoxaparin (clexane) kerana dikhuathiri kandungan DNA khinzir di dalamnya. Ada ibu dengan angkuhnya bercakap pada saya – Ala masa zaman mak-mak beranak dulu takde pun bagi injection bagai ni. Hidup je!

Perlu diterangkan disini, walaupun Enoxaparin (clexane) mengandungi DNA khinzir yang sangat sedikit, penggunaan enoxaparin telah difatwakan dibenarkan untuk tujuan perubatan disebabkan :

✅Tiada ubat lain setanding enoxaparin (clexane ) untuk mencegah darah beku pada ibu hamil

✅Suntikan heparin tidak memberikan kesan yang efektif seperti enoxaparin (clexane ) lebih-lebih lagi untuk ibu yang beratnya lebih 90kg. Kalau nak gak beri heparin, suntikan nya adalah 2 kali sehari, berbanding dengan clexane yang diberi hanya sehari sekali. Clexane telah terbukti lebih berkesan berbanding Heparin.

✅Arixtra/Fondaparinux adalah sangat mahal. Fondaparinux tidak mempunyai kajian yang cukup untuk penggunaan terhadap ibu hamil – tak boleh nak cakap selamat atau tak untuk ibu hamil. Sebahagian kecil ubat fondaparinux akan keluar dalam susu ibu dan boleh mmbahayakan bayi yang menyusu ibu.

Jadi dah jelas? Ingat, dalam 100 kematian ibu di Malaysia, 60 kematian disebabkan oleh pulmonary embolism.
Allah suruh ikhtiar dan ikhtiar, bukan dok diam berpeluk tubuh, tunggu maut datang menjemput. Pastu salahkan takdir.

Berhenti menzalimi diri sendiri. PULMONARY EMBOLISM – MEMBUNUH!

Artikel berkaitan:Perit Nak Kena Minum Air Gula Waktu Hamil, Ini Tip Berguna Doktor Kongsi Nak Elak Termuntah

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)