Pelakon, Ozlynn menerusi akaun instagram “Jozlynn” yang dikongsi bersama suaminya, Johan Raja Lawak memuatnaik sebuah video dimana gelagat Chantiq sedang melayan baby Moleiq subuh tadi.

Menerusi kepsyen video tersebut, Ozlynn berkongsi dengan panjang lebar bagaimana dia mendisiplinkan anak-anak. Namun ramai yang tertarik melihat gelagat Chantiq melayan Moleiq.

Baca Selanjutnya:

“Perlahan-Lahan Nafas Anak Berhenti” 3 Kali Hamil, 3 Kali Gugur Kerana Masalah Pangkal Rahim

Subuh tadi punya cite.. pandai kakak layan baby moleiq.. tp baby moleiq suka kenyam kakak chantiq sb rimas kakak slalu ngadap muka dia .. setiap kali sahur yg suka rengek haziq.. xtau la nape kali nih dia suka rengek.. terbalik plak chantiq lebih relax..

Cara Disiplinkan Anak

kdg ada yg tanya mcm mane disiplin kan anak2.. kdg ssh nak jawap.. kami marah mengikut keadaan, ada waktu perlu rotan kita rotan, ada waktu perlu nasihat kita berckp, ada waktu perlu marah kita tegur yg pasti tegas.. dgn anak nih xleh nak pusing2.. dorg x paham..

Tetapkan Pendirian Bila Didik Anak

IKLAN

kita kena firm!!! X boleh maksud x boleh.. bukan ckp x boleh lepas anak buat muka toya dh x smp ati.. atau anak bentak2 trus bg.. tp kita kena tgk jugak tahap anak kita.. sya bercerita ttg anak yg normal.. anak nih kdg kita ckp berpuluh kali pon ttp dorg buat benda yg sama.. xpe.. kita mak kena sentiasa pantau dan ingatkan.. smp la satu tahap nnt dorg sendiri boleh berfikir.. mcm contoh abg ariq.. bila subuh kalau cuti sekolah ke.. n dia tau ada kuliah subuh kat surau.. haa dia hangkut adik2 dia skali.. nih dh smp level x payah nak suruh sb dia dh ada ati sendiri nak buat..

Semuanya Bermula Dari Rumah

Apa pun sumenya perlu bermula dr rumah kita sendiri, dari kecil dan dari cara asuhan mak bapak itu sendiri.. kalau maid yg jaga mmg cara maid la.. ingat ye kdg anak2 ada masa dorg ttp buat perangai.. xpe.. tegur.. nasihat.. perlukan rotan.. rotan.. nnt dh besar dh jadi anak ku sazali mmg terlambat nak tlg dah..

Perlu Pantau Aktivti Setiap Anak

kunci utama MAK AYAH PERLU TAU AKTIVITI SETIAP ANAK X KIRA DI SEKOLAH ATAU DI RUMAH.. jgn bg alasan kerja.. anak aku anak lelaki.. anak aku bdk skolah agama.. anak aku bdk pandai.. no!! Ke mana dia skolah, bergaul, kita perlu tau dan pantau.. benda yg sama kami juga masih belajar.. so kunci utama.. ambil berat anak2, sentiasa bersama.. berbual.. smp anak selesa utk cerita segala benda dgn kita..

Kata-Kata Ibu Satu Doa

Buat ibu2.. kata2 itu satu doa.. jadi berdoa lah setiap hari utk anak2 kita.. berckp la perkara yg baik utk anak2 kita.. InsyaAllah hasilnya juga pasti baik..

 

View this post on Instagram

 

Subuh tadi punya cite.. pandai kakak layan baby moleiq.. tp baby moleiq suka kenyam kakak chantiq sb rimas kakak slalu ngadap muka dia??.. setiap kali sahur yg suka rengek haziq.. xtau la nape kali nih dia suka rengek.. terbalik plak chantiq lebih relax.. kdg ada yg tanya mcm mane disiplin kan anak2.. kdg ssh nak jawap.. kami marah mengikut keadaan, ada waktu perlu rotan kita rotan, ada waktu perlu nasihat kita berckp, ada waktu perlu marah kita tegur yg pasti tegas.. dgn anak nih xleh nak pusing2.. dorg x paham.. kita kena firm!!! X boleh maksud x boleh.. bukan ckp x boleh lepas anak buat muka toya dh x smp ati.. atau anak bentak2 trus bg.. tp kita kena tgk jugak tahap anak kita.. sya bercerita ttg anak yg normal.. anak nih kdg kita ckp berpuluh kali pon ttp dorg buat benda yg sama.. xpe.. kita mak kena sentiasa pantau dan ingatkan.. smp la satu tahap nnt dorg sendiri boleh berfikir.. mcm contoh abg ariq.. bila subuh kalau cuti sekolah ke.. n dia tau ada kuliah subuh kat surau.. haa dia hangkut adik2 dia skali.. nih dh smp level x payah nak suruh sb dia dh ada ati sendiri nak buat.. apa pun sumenya perlu bermula dr rumah kita sendiri, dari kecil dan dari cara asuhan mak bapak itu sendiri.. kalau maid yg jaga mmg cara maid la.. ingat ye kdg anak2 ada masa dorg ttp buat perangai.. xpe.. tegur.. nasihat.. perlukan rotan.. rotan.. nnt dh besar dh jadi anak ku sazali mmg terlambat nak tlg dah.. kunci utama MAK AYAH PERLU TAU AKTIVITI SETIAP ANAK X KIRA DI SEKOLAH ATAU DI RUMAH.. jgn bg alasan kerja.. anak aku anak lelaki.. anak aku bdk skolah agama.. anak aku bdk pandai.. no!! Ke mana dia skolah, bergaul, kita perlu tau dan pantau.. benda yg sama kami juga masih belajar.. so kunci utama.. ambil berat anak2, sentiasa bersama.. berbual.. smp anak selesa utk cerita segala benda dgn kita.. Buat ibu2.. kata2 itu satu doa.. jadi berdoa lah setiap hari utk anak2 kita.. berckp la perkara yg baik utk anak2 kita.. InsyaAllah hasilnya juga pasti baik.. ??

A post shared by Johan & Ozlynn (@jozlynnhanania) on

Rata-rata netizen teringat kembali cara didikan ibu dan ayah mereka dahulu. Mereka turut bersetuju dengan perkongsian yang dibuat oleh Ozlynn tentang cara untuk mendisiplinkan anak-anak.

Cara Didikan Akak Sama Dengan Mak & Ayah Saya

Betul Sangat Tu

Good Share Kak

Dapat Menambah Pengetahuan Ni