Mendidik anak di zaman sekarang ini sememangnya memerlukan kesabaran yang cukup tinggi. Anak-anak perlu diberikan lebih perhatian dalam mendidik mereka. Ada waktunya perkataan dan ayat yang kita gunakan tanpa sedar menyakiti hati anak kita.

Sekaligus membuatkan anak tersisih, beremosi dan mula berasa hati. Akibatnya anak terkesan hingga anak membesar. Menurut Ustazah Noor Laila Aniza Zakaria, pilihlah ayat dan perbaikilah bahasa yang lebih baik untuk anak-anak. Jangan biar anak terluka yang boleh membawa kesannya hingga mereka membesar kelak.


PERBAIKI BAHASA IBU AYAH DENGAN ANAK-ANAK

Bismillah. Kadang-kadang Ustazah sangat takut dengan dunia hari ni. Takut silap mendidik. Moga Allah pandu. Amin. Atau kadang-kadang ada ibu ayah yang dah didik elok anak-anak, tapi orang lain pulak jadi tukang perosak. Nauzubillahiminzalik.

Hati-hati jaga anak. Selalu berbual. Selalulah tanya khabar. Bertanya perihal hati anak-anak, apa anak-anak fikir, apa anak-anak mahu, apa anak-anak tak selesa.

Beritahu apa yang selamat dan tidak selamat buat anak-anak di dunia ni. Doa jangan tinggal. Doalah sepenuh hati.

Para ayah, campur tanganlah dalam urusan pendidikan anak-anak. Jangan lepas tangan. Pasti anak ibu ayah jadi luar biasa berjaya! InnshaAllah.

Mendidik perlu ada ilmu. Tarbiah utama dari ayahnya. Pada ibunya pula adalah gedung kasih sayang. Ni ustazah beri contoh ucapan ibu-ibu kepada anak-anak.

“Mama dah penat sangat tegur Danial. Punyalah malas nak belajar. Solat pun liat, ntah bila nak berubah!”

Ucapan ini lebih baik ditukar kepada :

“Daniel anak mama yang rajin, Daniel ambil buku sekarang kita belajar sama-sama. Daniel rajin belajar, Daniel pasti berjaya. Allah pun sayang anak yang dengar kata dan rajin. Mama happy tengok Daniel rajin.

IKLAN

Beli Shefu 5 In 1 Springform Bakeware Big Set Di Sini

Shefu 5 In 1 Springform Bakeware Big Set

 

Dua ayat ini diulang-ulang setiap hari akan membawa maksud yang berbeza.

Ayat-ayat di atas memberi kesan kepercayaan kepada emosi dan fizikal anak sehingga anak itu mencapai dewasa.

“Ya… Betul mama cakap dulu. Aku memang malas belajar. Aku memang tak boleh berubah. Aku dah buatkan mama kecewa. Aku memang tak berguna”

Bila dewasa, anak ini membesar menjadi orang yang tidak dapat berkembang ideanya sebab kepercayaan yang telah mamanya tanam sejak kecik, ya, pemalas. Malas fikir. Malas buat.

Anak ini tak dapat melonjakkan potensi diri sebab berada dalam ruang lingkup kepercayaan yang telah dibina oleh mamanya sendiri sejak kecil.

IKLAN

Jika dia bos, dia takkan dapat urus syarikat dengan baik. Jika dia pekerja, dia takkan dapat beri manfaat pada company. Jika dia suami, dia suami yang tak dapat bantu keluarga sebab sifat malas ini dah sebati dalam sistem kepercayaannya.

Berbanding ayat number 2, tunjukkan apa perlu anak buat sekarang. Ambil buku. Belajar sama-sama bermakna ada kesediaan sistem sokongan untuk sentiasa bantu.

Ayat number 2 bermaksud mama tak putus asa. Mama sedia bantu. Mama happy. Mama yakin anak ini pasti berjaya.
Dan percayalah, anak ini akan membesar menjadi orang yang luar biasa hebat!

Begitulah ketika anak-anak bergaduh waktu bermain bersama. Daripada menyakitkan mereka dengan tangan kita, cubit, pukul, sebat atau mengatakan,

“Cukup! Cukup! Asyik bergaduh tak henti-henti. Pantang jumpa jer, mesti bergaduh, memang tak boleh berbaik lgsung!”

Ya… membesarlah mereka menjadi adik beradik yang ada saja yang tak puas hati sampai dewasa! Bahkan sampai berumur nanti.

Dan ayat ini jika ditukar kepada :

IKLAN

“Fatimah, sabar. Fatimah anak ibu boleh sabar dengan adik.”
“Fatimah boleh kongsi mainan dengan adik”
“Fatimah cakap lembut dengan adik”
“Adik boleh minta mainan kakak Fatimah dengan lembut”
“Adik berhenti menangis dan peluk kakak Fatimah”.

Ayat-ayat ini disebut ketika situasi penuh kelam kabut dengan pergaduhan dan ibu/ayah boleh tarik nafas sedalam-dalamnya. Sebut dengan tenang tetapi ada penegasan. Bukan sebut dalam keadaan marah dan menjerit-jerit.

Maka, uruskan emosi ibu ayah terlebih dahulu.

Menarik: Sewa Perut Sudah Habis, Cepat Keluar, Bakal Bersalin Minggu Depan, Maryam & Ryzal Teruja Tunggu Baby!

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!

Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

Mama jom rileks jap, klik link NI!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)