Biasanya bila anak sakit tekak kita akan pilih aiskrim untuk berikan pada anak-anak. Tujuannya untuk menyejukkan tekak anak yang tak selesa.

Bagaimanapun menurut Dr Mazliana Mazlan, beliau menyarankan sebaiknya elakkan aiskrim vanila waktu anak sakit tekak. Aiskrim nilah sebenarnya mungkin buat radang tekak tak baik-baik.

Ais. Yang ini memang boleh kurangkan sakit. Sakit lebam dahi anak sebab jatuh, kita letak ais. Kaki anak tergeliat main basikal, kita letak ais.

Banyak kan bahan ramuan. Gula nombor satu pulak tu.

Ais, hanya untuk kurangkan rasa sakit di tekak. Cari ais yang tak dapat tambahkan radang pada tekak anak.

Aiskrim vanila, banyak betul bahan ramuan dia kan. Gula pulak tu yang pertama. Perasa tiruan, pewarna tiruan, pengawet, dan banyak lagi kan.

Apa-apa aiskrim pun, elakkan tau.

Sakit tekak ni, biasanya sebab jangkitan bakteria atau virus. Gula makanan bakteria. Kita bagi baja gula, makin lambat anak nak sembuh dari sakit dan radang tekak bila makan aiskrim vanila sebenarnya.

IKLAN

Walau yang buat sendiri kat rumah guna susu segar dan gula organik, tetap ada sumber radang dari susu yang boleh pekatkan kahak. Dan gula walau organik sekalipun, ia tetap gula, tetap pemanis yang kita perlu kurangkan dari anak bila tak sihat.

Yang ni aiskrim buah betik. Blend je betik dan air, tambah madu. Masuk dalam aiskrim mould. Anak sakit tekak makan mesti kurang sakit dan radang tekak, insyaAllah.

Sebenarnya kan, dulu saya pun pernah bagitahu pesakit cilik untuk makan aiskrim vanila sebab nak kurangkan sakit tekak. Belum dapat kesedaran tentang makanan proses lagi waktu tu.

Sekarang, baru tahu semua ni. Boleh je kita nak bagi makan aiskrim waktu anak tak sihat. Bagi aiskrim dari buah.

Yang ini aiskrim dari buah naga dan pisang je!

Blend sendiri buah semata-mata, gula pun tak payah letak. Cari buah yang manis, kalau tawar sangat tambah madu sikit. Inilah baru namanya aiskrim sihat yang walau anak sakit pun masih boleh makan. Gitu.

IKLAN
Aiskrim vanila saya buat ni, walaupun homemade, tetap ada susu dan gula organik. 2 sumber radang jugak kan. Elakkan waktu anak tak sihat ye.

Kita yang pilih apa anak boleh makan dan tak boleh makan kan. Kita cuba sama-sama ya.

Kredit: Dr Mazliana Mazlan
Follow saya untuk perkongsian lebih tentang pemakanan dan gaya hidup sihat anak-anak dan keluarga.

IKLAN

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!