Pilih mainan mesti betul-betul supaya berikan impak maksima kepada perkembangan si kecil. Mainan terlalu banyak dan canggih sebenarnya akan mengganggu fokus & kreativiti kanak-kanak.
Siapa sangka jumlah mainan yang kurang lebih baik untuk si kecil berbanding mainan yang canggih dan banyak. Patologis Pertuturan ini berikan sebabnya.
Kanak-kanak sukakan permainan. Tidak hairan kalau ada yang buat aksi berguling dan mengamuk bila tidak dibelikan mainan. Tapi mama papa perlu tahu fungsi mainan ialah untuk menggalakkan perkembangan pertuturan, bahasa dan anak ke tahap optimu
Menurut Aishah Kassim, Patologis Pertuturan Bahasa, Aishah Kassim Academy, untuk memastikan permainan membantu perkembangan anak jadi bijak dan pintar, ibu bapa boleh mengikuti 5 tip ini.
#1 MAINAN TANPA BATERI
Mainan yang berbateri memang best. Sebab kita tak payah berusaha sangat untuk mainan itu bergerak dan hasilkan bunyi.
Tapi mainan yang mmpunyai bateri akan menghadkan pembelajaran kanak-kanak kerana merekan hanya perlu melihat sahaja, tak perlu buat bunyi atau gerakkan.
Tanpa bateri, kanak-kanak boleh belajar untuk menggerakkan mainan tersebut seperti menolak, menekan, menarik, dan ini melatih kemahiran motor mereka..
Selain itu, mereka juga boleh buat bunyi seperti brooomm, meow, pop, mooo dan lain-lain bunyi. Ini boleh mnggalakkan mereka melatih kemahiran asas untuk bercakap iaitu membuat bunyi dulu, nanti baru sebut perkataan.
Jika sudah ada mainan yang menggunakan bateri tak menjadi masalah. Cabut je bateri dan mainkan iasecara manual.
#2 PILIH MAINAN YANG BIASA-BIASA JE
Ads
Mainan biasa-biasa ni maksudnya kita tak perlukan mainan yang berteknologi tinggi, mainan yang terkini atau yang mahal. Tapi mainan yg klasik yang kita biasa main boleh banyak membantu kanak-kanak.
Contohnya seperti mainan masak-masak, kereta, set haiwan, blocks, lego, malah barang rumah seperti kusyen, sudu, cawan pun boleh digunakan.
Ini kerana mainan seperti ini adalah jenis ‘open ended’ iaitu maksudnya tiada kesudahan. Ianya boleh dimainkan dengan pelbagai cara, bila-bila masa dan selama mana pun yang kita nak.
Contoh: Main kereta Kereta tidak semestinya kita tolak je kan. Kita boleh buat naik bukit, turun bukit, letak orang atas kereta, boleh jalan laju/perlahan, boleh berhenti dan lain-lain.
Selain belajar banyak perkataan, kanak-kanak boleh menjadi kreatif dengan berfikir untuk bermain dengan cara yang pelbagai. Kalau anak tak tau, anda tunjukkan lah macam mana.
#3 GALAKKAN ANAK BERGERAK SEMASA BERMAIN
Ads
Galakkan anak untuk bergerak semasa bermain kerana ia boleh membantu minda mereka lebih aktif dan berfikir. Tapi pastikan pergerakan anak dengan ada hala tuju lah ya..
Tidak perlu keluar rumah, dalam rumah pun boleh. Anda boleh main panjat kusyen, lalu bawah meja yang dijadikan terowong, duduk bawah selimut, lompat atas mat(tikar mainan), dan macam-macam lagi.
Tidak perlu spesifik mainan pun untuk buat semua ini. Banyak yang boleh anda ajar seperti:
– Pergerakan dan koordinasi badan
– Boleh belajar berfikir dan selesaikan masalah
– Belajar bahasa seperti nama aksi, kedudukan atas, bawah dan lain-lain.
Jadi, anda boleh bergerak bersama sama anak.
#4 KUANTITI SEDIKIT LEBIH BAGUS
Ads
Memang kanak-kanak akan sangat gembira bila tengok banyak mainan. Tapi sedikit mainan itu lebih baik.
Maksudnya bukan tidak boleh sediakan banyak mainan kepada anak. Tapi keluarkan dan gunakan sedikit sahaja mainan pd satu-satu masa..
Jika mainan terlalu banyak, ia sebenarnya akan mengganggu fokus kanak-kanak terutamanya pada kanak-kanak yang mmpunyai masalah untuk fokus.
Mereka akan main mainan ini sekejap, lepas tu tukar mainan lain dan belum smpt habis dah tukar mainan lagi. Jika ini terjadi, macam mana kanak-kanak nak belajar untuk fokus dan kekalkan fokus mereka untuk satu jangka masa kan..
Jadi keluarkan mainan secara berperingkat adalah lebih baik. Bila habis main, simpan dan keluarkan set yang baru.
#5 BERMAIN DENGAN IBU BAPA ITU YANG TERBAIK
Dan yang paling penting sekali adalah bukan mainan itu sendiri, tapi dengan siapa kanak-kanak itu bermain.
Seperti yang diterangkan di atas, anda boleh menggunakan macam macam sebagai mainan. Pinggan, cawan, kertas, kotak, sudu, bantal, kerusi dan lain-lain pun boleh dijadikan mainan.
Ibu Bapa Perlu Kreatif
Ibu ayah hanya perlu kreatif dan jadi seperti kanak-kanak atau dalam erti kata lain tidak perlu ‘skema’ sangat bila bermain. Bermain dan berinteraksi dengan anak adalah asas pembelajaran komunikasi yang paling berkesan…
Disleksia ialah satu keadaan di mana kanak-kanak mengalami masalah berkaitan keupayaan membaca, mengenal huruf, mengeja, menyebut suku kata, mengingat semula perkataan yang rumit dan mengingati memahami susunan ayat atau kata.
Kanak-kanak yang berumur tiga hingga empat tahun menunjukkan tanda-tanda awal disleksia sebelum mereka mula membaca. Ini kerana disleksia boleh menjejaskan pelbagai kemahiran bahasa yang menjadi asas kepada proses pembacaan. Berikut adalah beberapa tanda-tanda yang anda perlu kenal pasti.
#1 BERCAKAP SEPERTI BAYI
Kanak-kanak yang disyaki mengalami disleksia akan menyebut perkataan dengan salah sebagai contoh ‘almari’ menjadi ‘lamari’. Manakala penguasaan bahasanya juga kurang daripada rakan-rakan sebayanya yang lain dan dia juga kurang bercakap. Hal ini kerana disebabkan oleh perkembangan bahasa yang tertunda.
#2 MENGALAMI MASALAH MEMANGGIL SESUATU DENGAN NAMA YANG BETUL
Si manja akan mengalami masalah untuk menterjemahkan apa yang anda katakan. Misalnya jika anda memintanya memberikan sudu, dia akan berikan sudu. Ini berlaku kerana kanak-kanak disleksia mengalami masalah untuk mengenal pasti nombor, warna dan abjad. Disleksia mempengaruhi cara otak memproses bahasa. Ini akan menyebabkan si kecil mengalami masalah untuk menamakan sesuatu objek dengan tepat.
#3 MASALAH DENGAN PERKATAAN YANG MEMPUNYAI RIMA YANG SAMA
Perkataan yang mempunyai rima yang sama seperti “papan”, “lapan”, “lipan”, memang akan menyebabkan ia dikenal pasti kanak-kanak disleksia. Mereka sukar untuk mengenal pastinya dan sering kali tertukar kerana susah untuk memecahkan perkataan kepada suku kata yang berbeza bunyinya.
#4 TIDAK MAMPU MENGIKUTI ARAHAN
Apabila anda memintanya mengambil jaket dan kasut, dia hanya akan datang membawa kasut sahaja. Kanak-kanak disleksia tidak boleh memproses arahan yang kompleks. Mereka boleh mengikuti arahan yang pendek dan ringkas serta perlu sentiasa diingatkan. Ini kerana mereka hanya menangkap arahan yang diberikan pada awal atau akhirnya sahaja.
TIDAK SEMUA MENUNJUKKAN GEJALA YANG SAMA
Namun semua kanak-kanak disleksia mempunyai gejala yang sama. Antara gejala awal yang biasa dikesan pada kanak-kanak peringkat sekolah adalah menulis huruf terbalik, tertukar suku kata, tertinggal huruf, tertinggal perkataan, tidak minat dalam tugasan memerlukan membaca dan menulis, sukar mengenal waktu dan tertukar maksud perkataan.
Ibu bapa kerap menyalah tafsirkan disleksia sebagai developmental delay. Ia adalah satu stigma yang perlu diperbetulkan kerana disleksia adalah masalah yang berkaitan dengan neurological, tiada kaitan dengan IQ. Kanak-kanak disleksia biasanya mempunyai IQ yang normal, bahkan mempunyai kecenderungan dan bakat semulajadi yang istimewa dalam bidang lain seperti seni, kemahiran dan sebagainya.
PENGESANAN AWAL
Apabila ibu bapa melihat ciri-ciri yang meragukan seperti di atas, lakukan pengesanan awal dengan segera. Pengesanan awal penting bagi membolehkan penilaian dibuat dan penyesuaian dibuat terhadap kaedah mengajar dan belajar bagi kanak-kanak ini serta dalam proses rangsangan.
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Kebiasaannya bila anak dah mula usia setahun ke atas, ramai ibu bapa tak kisah sangat kalau anak lambat bercakap. Alasannya biasalah ‘berat mulut’. Nanti bila anak dah bersedia, lancarlah dia bercakap.
Bukan itu saja, ada juga yang mengaitkan jantina anak. Kebanyakan akan cakap anak lelaki akan lambat sikit berbanding anak perempuan. Namun jika diikutkan tiada kaitan pun.
Oleh itu, bagi ibu bapa yang ada anak usia 2 tahun, tapi masih belum lagi menunjukkan tanda-tanda dia nak bercakap, mesti kena buat sesuatu. Jangan anggap biasa sebab risau perkembangan anak akan terlewat kemudian hari nanti.
Berikut perkongsian Terapis Pertuturan & Bahasa, Puan Ruby Atika.
Anak umur 2 tahun, belum boleh bercakap?
1) Lihat kemahiran bermain.
Biasanya anak 2 tahun suka main bola, kereta, belon, main teddy bear atau anak patung.
Anak yang ada masalah perkembangan, selalunya masih baling-ketuk barang mainan. Bila main pun, jenis mainan yang dia main terhad sangat.
2) Lihat apa yang dia faham.
Dia boleh tunjuk anggota badan bila disuruh?
Dia boleh ambilkan barang yang diminta?
Anak yang ada ciri autism selalu tak respon bila nama dipanggil. Jadi dia langsung tak peduli juga bila kita minta ambilkan apa-apa barang.
3) Adakah dia boleh buat isyarat komunikasi?
Kanak-kanak umur 2 tahun patut boleh dah lambai tangan bye bye, salam tangan, flying kiss, high 5, buat gaya shhhh (diam), buat gaya busuk, angguk kepala dan sebagainya.
Kebolehan untuk komunikasi secara bukan verbal ini menandakan sejauh mana kanak-kanak itu ada usaha untuk berkomunikasi, walaupun dia tak boleh bercakap.
Pada usia 2 tahun, kita lihat dia sangat comel, manja, suka melasak dan menangis. Tapi kanak-kanak usia 2 tahun sewajarnya sudah ada lebih 50 perkataan spontan dan boleh cakap dalam ayat. Dia boleh gabung 2 perkataan jadi ayat ringkat.
Nak mama, nak ikut, nak susu, Adik punya, mama punya, Bola adik, kasut abah, Roti canai, nasi ayam, nasi lemak
Pelat pada umur 2 tahun adalah normal. Dia baru belajar cakap, memang cakap pelat lagi.
Bagi ibu bapa yang nak belajar teknik-teknik speech therapy, Puan Ruby ada berkongsi tekniknya untuk ibubapa ajar sendiri anak di rumah.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ibu ayah jangan didik anak jadi penakut pada hantu tau. Patutnya didiklah anak dengan cara yang positif. Setiap ibu ayah mesti ada cara tersendiri mendidik anak. Tapi tak salah kalau kita belajar cara orang lain didik anak juga. Mana tahu ada cara yang kita terlepas pandang selama ini, jadi bolehlah kita praktiskan pada anak kita.
Apa pun kaedah mendidik anak, masing-masing ibu ayah mesti mempunyai misi yang sama iaitu nak anak jadi orang yang berguna kepada keluarga, bangsa dan agama dan yang pastinya mestilah jadi anak yang berakhlak dan sudah tentu membahagiakan ibu ayah dunia dan akhirat.
Maka sama-samalah kita muhasabah diri dan memperbaiki apa yang tak betul selama kita mendidik anak. Jom kita sama-sama baca perkongsian pengalaman yang dikongsi oleh seorang ibu, Icha Abd Razak. Walaupun pengalamannya baru 3 tahun bergelar ibu kepada seorang anak tapi apa salahnya kita sama-sama berkongsi ilmu kan.
Tips ni dikutip dari pengalaman menjadi ummi selama 3 tahun.
Jangan makan maggi depan anak.
2. Jangan bagi kenal YouTube. Download je biar dia nengok video yang ada dalam galeri je. Kalau tak bagi handphone langsung nanti anak ketinggalan pulak. Sekat apa yang boleh sekat.
3. Letak pen, pensil, krayon tempat tinggi. Jangan sepah-sepah. Lepas habis sesi melukis colour kemas.
4. Seminggu sekali je dapat makan ice-cream, coklat, sumi/puding. Gula-gula jangan bagi langsung. Jangan tak tau, penyebab anak tantrum pun ya jugak gula ni.
5. Nak mandi ke, nak solat ke, or nak pergi kerja or mana-mana kena bagi tau dia. Kalau kecik lagi ajarkan cakap “Babai, ummi nak mandi jap. Tunggu kejap ok” Walau dia kecik dia paham. Dia nangis tu biasa. Lama-lama biasala tu.
6. Ajarkan kemas mainan sebelum nak tidur or sebelum ajak jalan.
7. Segala rak yang simpan pisau, barang kaca, peti ais, rak baju kalau boleh kunci. Beli macam dalam gambar tu kat MR DIY ada jual. Sis tak jual yang ni okay. Ramai sangat wasap sis nak beli ni. So sis edit dah. Sis tak jual lock peti ais ni.
8. TV kalau boleh gantung kat dinding. Letak atas kabinet TV tu boleh jatuh pecah. TV i pernah pecah si anak memanjat kabinet tu. (Taip ni dalam keadaan redha jeee)
9. Anak bangun tidur bagi salam kat dia, peluk dia. Tanya-tanya tadi tidur mimpi apa (borak-borak walau macam cakap sorang-sorang). Kawan sis sampai besar anak dia bangun tidur je akan bagi salam kat mak ayah dia. Baguskan?
10. Jangan ajar anak takut kan apa-apa. Jangan sebut pun perkataan momok, hantu, kucing gigit dan sebagainya. Takut Allah dengan takut bila ummi bertukar jadi hulk itu xpe. Hehe
Terkini, Pelakon dan bekas model, Zahnita Wilson kelihatan memadam segala hantaran terdahulu dalam akaun Instagramnya. Kelihatan hanya sebuah video buat tatapan umum.Dalam video pendek...