Kenapa orang kata 5 tahun fasa pertama perkahwinan selalunya kita diuji? Kenapa masa bujang hidup senang, tapi lepas kahwin, susah sangat nak atur kewangan? Bukan ke orang kata, lepas berkahwin ada rezeki lain yang tak dijangka, tapi mana?

Kenapa hidup masih menanggung bebanan hutang keliling pinggang, sampai ada yang sangup mengadaikan emas, kereta, rumah, dan lain-lain. Apa yang kita plan ning untuk ke arah yang lebih baik, seolah tiada hasil pun.

Ya, itulah ujian dariNya sebelum dia datangkan kesenangan. Kadang, aku merasainya juga. Kata orang “Eh! Aku nampak kau macam berduit je, program sana sini, ada kelas tuisyen lagi, mana ada susah”. Satu je yang aku jawab, Rasul tak suka kita tunjukkan kesusahan kita pada orang lain. Kesusahan pada fasa pertama perkahwinan ini, hanya aku dan Isteri sahaja yang merasainya.

Isteri aku selalu pesan pada aku, andai hari ini kita rasa terbeban dengan ujian Allah, “Allah tu bersama dengan sangkaan HambaNya”. Maka, berfikirlah yang baik-baik tatkala kita diuji, mungkin Allah simpankan rezeki buat kita setelah kita lulus ujian ni dengan sabar dan tenang.

Merungut tiada guna, bergaduh sesama pasangan tentang kewangan tak akan ada jalan penyelesaian pun. Teruskan berdoa dan berusaha untuk naikkan taraf kehidupan yang lebih baik.

IKLAN

Moga penulisan ini mampu menjentik hati-hati pasangan yang sedang dalam kebimbangan tentang soal rezeki. Bersabarlah, ia hanya bersifat sementara, kelak ianya mendatangkan kebaikan yang berpanjangan.

Kredit: Syarifuddin Samsudin

IKLAN

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!

Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

IKLAN

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa &alli diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/parents)