Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan di Vietnam didakwa menggenggam gegelung kontraseptif yang digunakan ibunya untuk mencegah kehamilan.

Wanita terbabit yang berusia 34 tahun dan mempunyai dua anak sebelum ini dikatakan menggunakan perancang keluarga IUD tersebut kira-kira dua tahun lalu.

Ia didakwa keluar bersama bayi tersebut ketika dia dilahirkan.

Pakar obstetrik, Tran Viet Phuong di Hai Phong International Hospital, utara Vietnam tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar unik tersebut.

“Saya rasa ia foto yang menarik dan tidak menyangka akan mendapat perhatian ramai,” ujarnya.

Menurutnya, IUD tersebut mungkin gagal mencegah kehamilan wanita itu kerana ia telah berubah daripada kedudukan asalnya.

Bayi lelaki sihat itu dilahirkan seberat 3.2 kilogram dan masih berada di bawah pemantauan doktor bersama ibunya.

Difahamkan, IUD yang dimasukkan ke dalam uterus wanita berfungsi untuk melepaskan tembaga atau hormon bagi mengelakkan sperma daripada bersenyawa dengan telur.

Kenali Alat Perancang Keluarga IUD/IUCD, Doktor Kongsi Risiko dan Prosedur Memasangnya. 99% Berkesan Cegah Kehamilan

Terdapat pelbagai jenis alat perancang keluarga. Alat dalam rahim  atau IUD/IUCD adalah salah satu daripadanya. Doktor ini kongsi maklumat tepat mengenai IUCD.

IUCD ialah singkatan daripada Intrauterine Contraceptive Device ialah sejenis alat yang mencegah pelekatan janin pada dinding rahim.

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak telah berkongsi info tepat mengenai IUCD. Berikut ialah perkongsian beliau;

IKLAN

Alat dalam rahim ( IUCD )

Alat ni berupa plastik kecil yg bersalut dgn dawai kuprum yang diletakkan dalam rahim. Ianya ada 1 atau 2 benang halus pada hujungnya supaya boleh nampak tergantung pada pangkal rahim ( serviks)

IUCD boleh berfungsi sebagai alat perancangan keluarga selama 3, 5 atau 10 tahun bergantung pada jenisnya. Kalau ada dah berumur 40 tahun atau lebih, bila IUCD ni dipasang, ianya akan berfungsi sebagai perancangan keluarga sehinggalah mencapai umur menopaus.

Dah menopaus, tak perlu lah lagi pakai perancangan keluarga kan. Bukan untuk mereka yang berumur 40 tahun je, mana-mana peringkat usia pun boleh pakai setelah dipikirkan sesuai oleh Dr.

Kadang-kadang IUCD ni dipanggil ‘coil’ atau ‘copper coil’. Ada pelbagai jenis dan saiz

99% berkesan untuk mengelakkan dari mengandung – maka sangatlah sesuai untuk digunakan. Kurang dari 1 dalam 100 wanita yang menggunakan IUCD sebagai teknik merancang keluarga akan mengandung dalam 1 tahun. Jika IUCD digunakan selama 5 tahun, kurang dari 2 dalam 100 wanita yang menggunakan IUCD akan mengandung sepanjang 5 tahun tu. Efektif kan?

TIDAK PERLU LAGI MAKAN PIL PERANCANG

Bila dah pasang IUCD tu boleh digunakan sehingga sekurang-kurangnya 5 tahun(mengikut jenis) dan tak perlu dah nak ingat nak makan ubat hari-hari seperti pil perancang.

HAID MUNGKIN AKAN JADI LEBIH BANYAK ATAU SAKIT

Period mungkin jadi lebih banyak, panjang atau sakit. Tetapi akan beransur seperti sediakala selepas beberapa bulan. Tapi perlu ingat, IUCD tidak melindungi seseorang wanita itu untuk mendapat penyakit bawaan kelamin kerana fungsinya hanya utk mencegah kehamilan terjadi.

RISIKO-RISIKO YANG BERKAITAN DENGAN IUCD

Risiko kecil mendapat jangkitan kuman untuk 20 hari pertama lepas IUCD dimasukkan.

IUCD boleh terkeluar dari rahim. Mungkin anda pun Tak sedar iucd perkara ni berlaku. Nnti misi atau Dr akan ajar macam mana nak periksa IUCD ni masih ada atau tak dengan meraba hujung benang halus pada hujung IUCD tu.

Jarang berlaku, tapi ada risiko kecil IUCD ni boleh tertembus masuk ke dalam dinding rahim dalam proses memasukkan alat ini. Risiko ini terjadi lagi tinggi jika anda baru lepas bersalin. Simptom merangkumi sakit tapi selalunya takda apa-apa sebab bahagian yang tertembus tu boleh baik dan sembuh dgn sendirinya. Walau bagaimanapun, kejadian IUCD tertembus ni dikurangkan jika prosedur dilakukan oleh doktor yang berpengalaman.

Walaupun susah untuk mengandung jika dah dimasukkan IUCD, tapi JIKA MENGANDUNG, risiko untuk mendapat kehamilan luar rahim meningkat. Perlu diingatkan, dengan pemakaian IUCD tidak meningkatkan risiko seorang wanita tu untuk dapat kehamilan luar rahim jika dibandingkan dengan orang yang tak menggunakan apa-apa teknik perancangan keluarga.

BILA BOLEH MASUKKAN IUCD?

Boleh dimasukkan bila-bila masa dalam kitaran haid, dengan syarat anda TIDAK mengandung.

BAGAIMANA DOKTOR NAK MASUKKAN IUCD?

IUCD dimasukkan ke dalam rahim. Pemeriksaan pada bahagian perut dilakukan untuk menentukan kedudukan rahim.

Masukkan IUCD tak lama pun, paling lambat dalam 5 minit. Mungkin akan ada sakit sikit macam cramping pain dan pendarahan sedikit tapi untuk beberapa hari saja lepas IUCD dimasukkan. Kalau perlu baru makan ubat tahan sakit.

Jumpa doktor dan tanya pasal IUCD. Mungkin ini adalah yang terbaik untuk anda dalam membantu menjarakkan kelahiran. Untuk makluman anda, kawan-kawan doktor perempuan saya pun ramai menggunakan kaedah IUCD sebagai teknik perancangan keluarga. Tengok tu, doktor pun menggunakan sekurang-kurangnya kaedah yang berkesan, bukan rancang-rancang sendiri sebab takut ‘melekat’ lagi.

Info tambahan: Kelahiran bayi lelaki tersebut adalah disebakan IUD yang dipasang tersebut mungkin gagal mencegah kehamilan ibu itu kerana ia telah BERUBAH DARI KEDUDUKAN ASAL.

Kredit: Sinar Harian, Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak (Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan)