Anak-anak kita kini berbeza dengan kita di waktu kecil dahulu. Hidup mereka kini dilimpahkan dengan kemewahan. Dek kerana itulah anak-anak kita zaman ini tidak terbiasa hidup berdikari.

Anak-anak kecil seharusnya didedahkan dengan erti berdikari lebih awal iaitu ketika waktu mereka kecil lagi.

Biar mereka tahu erti susah sebelum mula menikmati hidup senang. Perkongsian Cikgu Fadli Salleh yang cukup dikenali sebagai pendidik mulia ini berkongsi tip buat ibu bapa.

“Biar Berhimpit, Biar Sampai Beriba” Tak Perlu Mewahkan Anak, Belajar Hidup Susah Dulu!

Benar kata beliau, biarlah anak-anak berhimpit, beriba dengan kereta kecil asal mereka tahu erti susah. Semuanya untuk mereka kelak.

Anak-anak dulu demand, kalau makan aiskrim ke, Starbucks ke, nak sorang satu. Kalau nak ke mana-mana nak naik kereta besar.

MENARIK:

Rezeki Terindah Dulu Ibu Sarat Bawa Perut Kini Bayi Kembar 3 Selamat Dilahirkan!

Nampak Doktor Sambut Anak Kami, Sheryl Shazwanie Selamat Bersalin, Pengalaman Berharga Buat Azzam Sham

IKLAN

Tak Berbaloi Stress Melampau, Rutin Simple Ni Buat Emosi Ibu Lebih Baik, Ubahlah!

“Biar Berhimpit, Biar Sampai Beriba” Tak Perlu Mewahkan Anak, Belajar Hidup Susah Dulu!

Selesa duduk satu seat seorang. Makan pun mewah satu sorang tak payah kongsi. Tapi aku tak ajar gitu. Kalau beli air ke, aiskrim ke, satu tu kena kongsi dua orang. Kadang kongsi tiga. Biar berebut makan sampai bergaduh tak apa, asal kongsi.

Sama juga nak ke mana-mana, kalau berdekatan, jarak kurang sejam, memang naik Kelisa je lah. Biar berhimpit, biar sampai beriba. Biar sampai gaduh menjerit semua.

“Biar Berhimpit, Biar Sampai Beriba” Tak Perlu Mewahkan Anak, Belajar Hidup Susah Dulu!

Biar. Biar. Biar.

IKLAN

Kerana yang sedikit bila dikongsi lebih membahagia. Yang sempit bila terhimpit makin gembira.

Terlampau senang dan selesa hanya menjadikan mereka manja. Kena rasa sedikit susah untuk dikenang di hari muka. Agar ada kenangan berebut airkrim, agar ada memori menangis bertolak dalam kereta kecil.

“Biar Berhimpit, Biar Sampai Beriba” Tak Perlu Mewahkan Anak, Belajar Hidup Susah Dulu!

Ingatlah anak-anak. Kita cuma hamba yang menumpang di bumiNya. Siapa pun kalian di suatu masa, jangan sesekali angkuh dan bongkak mendabik dada.

Kerana bumi di bawah ini bukan ibumu yang hamparkan. Dan langit di atas itu bukan ayahmu yang tongkatkan.

IKLAN

Kita hidup berTuhan.

 

“Biar Berhimpit, Biar Sampai Beriba” Tak Perlu Mewahkan Anak, Belajar Hidup Susah Dulu!

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom.

Klik DAFTAR segera di https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Sumber: Mohd Fadli Salleh